Původně se měla stěhovat jen na rok. Galerie Emila Filly však v Předlicích funguje už pátým rokem. V prostorách kulturního domu v centru města umělce po rekonstrukci vystřídaly děti z Domu dětí a mládeže. V bývalé galerii nyní mají tělocvičnu. Diskuze o náhradních prostorách s magistrátem ustala.

Časté stěhování

„S magistrátem jsme dlouho jednali o náhradních prostorách přímo v kulturním domě. Abychom zůstali v centru," uvedla současná ředitelka ústecké Galerie Emila Filly Eva Mráziková. Za dobu svého fungování je galerie už asi na pátém místě.

„Vnímáme to jako naši schopnost se přizpůsobit. I poté, co jsme byli odsunuti na periferii až do Předlic," doplnila Eva Mráziková.

„Podle současného ředitele kulturního střediska byl záměr galerii vrátit do centra města bývalého vedení střediska. S nynějším vedením v této věci zástupci galerie dosud nejednali," řekl Karel Rouč z kanceláře primátora.

Rekonstrukce

Fillovka původně sídlila v prostorách ve třetím patře kulturního domu v centru Ústí. To město nechalo v roce 2006 za dva miliony kompletně opravit. O tři roky později si galeristé museli hledat nové prostory.

A to kvůli rekonstrukci jiných částí budovy. Když dělníci staveniště o rok později opouštěli, nechali za sebou zničenou galerii. Vytrhané parkety, pomočené výstavní panely, zmizela světla. Poškozené místnosti město opravilo, ale galeristy vystřídal Dům dětí a mládeže.

Vnitřní paneláž

Na industriální prostředí předlické továrny, kterou si od města nyní pronajímají, si galeristé prý už zvykli. „Bývalá armaturka není ideální prostor. Kolem dokola jsou okna, proto jsme do místností instalovali vnitřní paneláž, abychom měli kde vystavovat," vysvětlila Mráziková.

Podle ní navíc není jednoduché prostorné místnosti vytápět. A protože jsou v nájmu, nevyplatí se jim do budovy významně investovat.

Město na galerii přispívá 300 tisíci korunami ročně. Dalších 40 tisíc jde na doprovodné a edukační programy, které galerie pořádá i pro školáky. Poslední jednání z konce roku 2013 se tak podle Mrázikové týkala výše příspěvku.

Chybí koncepce

Co galeristům chybí, je kulturní koncepce, v níž by město jasně řeklo, jaké instituce jsou pro něj nepostradatelné a jaké podporovat nechce. „Chtěli bychom vědět, na čem jsme. Činoherák jsme také všichni vnímali jako nezpochybnitelně kvalitní divadlo, které má v Ústí své místo," uvedla Eva Mráziková.

Podpora výtvarného umění v Ústí vázne. Zastupitele na to upozorňoval už i děkan Fakulty umění a designu Michal Koleček. „Není tu prostor ani program, který by odpovídal městské galerii, jež by představovala i regionální autory, byla přístupná starším lidem. My máme blíž k univerzitě a k mladší generaci, která u nás vystavuje a také nás navštěvuje," řekla Mráziková.

Přesto chybějící městské zařízení suplují. Pořádají výstavu amatérů Fillovka Open i přehlídku dětských prací. Vloni otevřeli lektorské centrum, kam na programy dojíždějí děti z celého kraje.