„Využití krizového zákona a vyhlášení stavu nebezpečí je vázáno na přesně specifikované zákonné podmínky, které zatím nebyly naplněny. Pokud obdržím podklady hovořící o opaku, jsem připraven se s nimi seznámit a s plnou zodpovědností rozhodnout," řekl hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček.
Zprávu České geologické služby o aktuálním stavu sesutého svahu na dálnici D8 měl ministr dopravy předat krajskému úřadu do pátku 18. července. Dosud se tak nestalo. O vyhlášení krizového stavu by však měl Prachař s Bubeníčkem jednat tento týden.
Geologický průzkum, který u Litochovic začal v dubnu, prokázal, že území je výrazně tektonicky porušené. „Musíme vyřešit dva zásadní problémy. Jedním je odvodnění svahu, který je bez ohledu na počasí stále zásobován spodní vodou, druhým je odstranění sesuté půdy," vysvětlil ministr dopravy Antonín Prachař.
V současnosti z pětice firem vybírá tu, která navrhla nejlepší postup pro odstranění sesuté půdy. Náklady na sanaci ani termín jejího dokončení zatím nelze odhadovat.
Pokud hejtman stav nebezpečí nevyhlásí, sanace svahu se prodlouží o šest až deset měsíců. V opačném případě by se některé práce mohly stihnout ještě v zimě. „Do konce roku bychom svah mohli odvodnit, přes zimu ho monitorovat a na jaře 2015 pokračovat ve stavbě," popsal mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Studecký.
Voda, která se ve svahu hromadí, sužuje i okolní obce. Postupně si totiž hledá cestu, kudy ven. Litochovice a Prackovice jí čelí už několik let. „Voda ze svahu odtéká přes obec. Je potřeba zajistit její bezpečný odtok až do Labe. Na to potřebujeme pomoc od státu, protože ve vlastním rozpočtu na to peníze nemáme," konstatovala starostka Prackovic nad Labem Andrea Svobodová Křešová.
I kvůli ohrožení některých obcí je dokončení dálnice pro Ústecký kraj stále jednou z priorit. „Jsme připraveni k maximální součinnosti při řešení sanace sesuvu. Jde nám o občany v obcích pod sesuvem i o urychlené pokračování ve stavbě dálnice," uvedl Bubeníček.
Na problémy doprovázející dostavbu dálnice, narůstající nehodovost i katastrofální stav dopravy chce hejtman upozornit i svoláním jednání u kulatého stolu. Zúčastnit se ho letos na podzim mají starostové dotčených obcí, zástupci ŘSD, CHKO České středohoří, Ministerstva dopravy a životního prostředí.
Podle posledních odhadů by dálnice D8 mohla být dokončena nejdříve v polovině roku 2016. Její cena bez sanace sesunutého svahu se už vyšplhala na bezmála 15 miliard korun.