Problémy se silničními tunely začaly vloni v létě, kdy se návrh územního plánu za asi 30 milionů korun rodil. Ve skalách a kopcích okolo ústeckého centra počítali plánovači se třemi tunely o celkové délce minimálně šest kilometrů, k tomu měly vzniknout i nové mosty přes Labe a západní nádraží. Plán ovlivňuje využitelnost i cenu dotčených pozemků. Majitelé dotčených domů začali vzápětí dávat dohromady protestní akce.

Město nakonec územní plán vloni v prosinci schválilo, i když zároveň slíbilo, že tunely časem vyškrtne. Návrh bude veřejnosti k dispozici pro připomínkování měsíc, počínaje 25. dubnem. „Cílem změny je zrušení 'dopravního radiálně okružního skeletu', který byl vymezen jako koridory územních rezerv R111, R112, R113,“ uvádí návrh.

Odpůrci tunelů to vítají. „Je to první krok,“ řekl místopředseda ústecké Strany zelených David Daduč. „Na druhou stranu je tam i jedna negativní věc, rozhodli se jen pro vyškrtnutí tunelů a nebudou nijak jinak řešit dopravní koncepci,“ dodal.

Projekt tunelů v minulosti kritizoval i Martin Hausenblas, který nyní stojí za regionálním hnutím PRO kraj, víc mu ale vadí jiné věci. „Územní plán skoro stonásobně zhodnocuje stavební pozemky, hlavně mezi Skoroticemi, Habrovicemi a Strážky. A můžu se domnívat, že to okolo tunelů byl jen zastírací manévr, aby si toho nikdo moc nevšímal,“ řekl Hausenblas. „Jediné řešení je územní plán úplně revokovat a schválit znovu,“ dodal.

Město ale tvrdí, že územní plán vzít zpátky nemůže. „Takové jsou zákony, ti dotčení by to okamžitě napadli u soudu a uspěli by. Navíc je celý územní plán složitý proces a nová dopravní koncepce bude stát až pět milionů,“ řekl předseda ústecké ČSSD Arno Fišera.