„Akce je součástí projektu Jednotná úroveň informačních systémů operačního řízení a modernizace technologií pro příjem tísňového volání základních složek IZS a je financována z fondů Evropské unie," sdělil šéf střediska Jan Rudolf.

Akce hned při zahájení

Ve stanici museli kvůli novému středisku přistavit jedno patro a udělat další stavební úpravy. V jednom prostoru tak mohou spolupracovat operátoři tísňové linky 112 a operační důstojníci.

„Máme tak lepší a bezprostřední informace o tom, co se právě děje a můžeme hned probírat s kolegy, co nám lidé volají," vysvětlila Andrea Augustová, která sloužila na lince 112.

Během slavnostního otevření volala žena, že na kopci u Mostu vidí stoupat vzhůru bílý dým. Operační důstojník tam vzápětí vyslal první výjezd mosteckých hasičů. Další volající potřebovala spojit s nemocnicí v Děčíně.

Operátorka linky jí nadiktovala správné číslo. „Takový hovor sem přísně vzato nepatří, ale když můžeme pomoci, pomůžeme," dodala Andrea Augustová.

Vyšší účinnost řízení

Středisko slouží složkám integrovaného záchranného systému a je vybaveno moderní technikou pro operační řízení s napojením na technologie vybudované v projektu Národní informační systém integrovaného záchranného systému.

„Umožňuje nám mimo jiné zajistit kvalitnější podklady pro vytěžení informací z tísňového hovoru, vyšší účinnost operačního řízení a nasazování sil a prostředků, zvýšení přehledu o operační situaci, zkrácení přepravních časů sil a prostředků a dále zajistit operační spolupráci i mezi ostatními základními složkami integrovaného záchranného systému," doplnil Jan Rudolf.

Obdobné projekty realizují hasičské záchranné sbory i v ostatních krajích republiky. Zpracování a využití informací se tak dostává na vyšší úroveň.