Milimetry dělily projíždějící monstrum od aut, centimetry od značek. A ne o mnoho více od domů. Vše bylo přesně spočítané. Oproti minulosti, kdy byly při přepravě využívány podvalníky tažené tahači, tentokrát využil Chart Ferox jiné technologie.

„Jsou to unikátní samohybné podvozky, které se natáčí do všech možných světových stran," říká těsně před vyjetím z areálu továrny vedoucí expedice Pavel Kaňka.

Ani klesání nevadí

Po dlouhé rovinice v ulici J.Š. Baara následuje první problematické místo. Padesátimetrový kolos se totiž musí vytočit v pravoúhlé zatáčce. Oproti tomu se zdá průjezd kruhovým objezdem u Tesca jako lehká věc. Ale to nejtěžší na pracovníky specializované nizozemské firmy teprve čeká. Prudké klesání do přístavu a ostrá zatáčka na přístavní molo.

„Klesání do přístavu má přibližně patnáct stupňů, ale i s tím si tyto podvozky celkem hravě poradí," pokračuje Kaňka. Jednotlivé nápravy podvozků je totiž možné podle potřeby zvednout, případně snížit tak, aby nehrozilo vyklouznutí zásobníku.

Stejně jako před dvěma lety, tak i letos poslal Chart Ferox ke svému zákazníkovi dva obří zásobníky najednou.

„Kus, který jsme v pátek převáželi do rozběleského přístavu, je již čtvrtý zásobník o obsahu milion litrů vyrobený v naší firmě," říká Monika Votápková z marketingového oddělení Chart Ferox.

Opět Skandinávie

První dva obří zásobníky zásobníky vyrobil Ferox před dvěma lety pro zákazníka v Norsku. Tehdy se jednalo o zásobníky na zkapalněný zemní plyn. Ale také tentokrát putují zásobníky do Skandinávie. Místo Norska ale skončí po přeložení v Hamburgu ve Finsku.

„Jsou to první takto velké zásobníky vyrobené na zkapalněný kyslík a dusík na světě. Jsme tak jediná firma na světě, která takové zásobníky dělá," pochlubila se prací inženýrů Feroxu Votápková.

Firma plánuje expanzi s podobnými zásobníky i mimo Evropu. Uchytit se chce například ve Spojených státech. Zároveň přiznává, že obrovskou výhodou je Labe, po kterém je možné podobné obry přepravovat. Přeprava po silnici na větší vzdálenosti by byla nejen velmi komplikovaná, ale navíc poměrně drahá.

„Přeprava na přibližně půl druhého kilometru, který dělí naši firmu od rozběleského přístavu, vyšlo na stovky tisíc korun," přibližuje Monika Votápková.
S necelými padesáti metry se ale v Chart Feroxu nespokojili. Ještě během letošního roku by zde měla začít výroba zásobníků, které budou o čtyři metry delší než ty současné.