Podle děčínského poslance Jaroslava Foldyny ale přislíbil premiér přijmout taková opatření, která neohrozí splavnost.

„Rozhodnutí vlády o rozšíření evropsky významných lokalit o Labské údolí by zásadním způsobem ohrozilo realizaci splavnění dolního toku Labe, které přitom bylo zařazeno mezi prioritní dopravní stavby Česka a hraje významnou roli v dalším rozvoji Ústeckého kraje. Neměli bychom ustoupit Evropské komisi, oslabujeme tím svou konkurenceschopnost, a pokud nevyužijeme potenciál Labe my, budou z toho těžit zahraniční dopravci," říká předsedkyně Hospodářské a sociální rady Ústeckého kraje Gabriela Nekolová.

Labe podle rady představuje významný potenciál pro dopravní napojení České republiky na námořní vodní cesty 
a přístavy. Labská vodní cesta je součástí transevropské dopravní sítě TEN-T.

Labe je však na úseku 40 km od státní hranice se Spolkovou republikou Německo po Ústí nad Labem komerčně nesplavné.

Loni přitom nákladní lodě nemohly jezdit od května až téměř do konce roku.

Vyhlášení požaduje po české vládě Evropská unie. Podle poslance Jaroslava Foldyny je ale možné mezi evropsky významné lokality zahrnout jiné místo.

„Unie požaduje určitou výměru daného státu. O problému jsem již jednal s premiérem Bohuslavem Sobotkou
a ministrem dopravy Danem Ťokem. Pan premiér přislíbil, že pokud by vyhlášení evropsky významné lokality v údolí Labe mělo zasáhnout do jeho splavnosti, že bude nalezena jiná vhodná lokalita pro vyhlášení takto chráněného území," uvedl poslanec Foldyna.

„Bylo potřeba doplnit dva druhy modrásků a rozšířit území ochrany v rámci systému Natura 2000. Směrnice nařizuje určité kvóty a druhy, při kterých je nutné danou lokalitu rozšířit," řekl před časem zástupce vedoucího oddělení sledování stavu biodiverzity Jiří Bělohoubek ze Správy Chráněné krajinné oblasti Labské pískovce.

Proti zařazení údolí Labe do soustavy evropsky významných lokalit se postavilo také město Děčín.

„Nelíbí se nám, že vláda chce rozšířit území na zastavěné části a lesoparky v centru města. Podle materiálů, které se nám dostaly do ruky, by nově do Evropsky významné lokality měla být zahrnuta kompletně celá Pastýřská stěna, Kvádrberk a oblast Horního, Prostředního
a Dolního Žlebu, Čertovy vody a oblast tolik diskutovaného vodního díla, s tím nemůžeme v žádném případě souhlasit," řekla před časem děčínská primátorka Marie Blažková.

Pokud by totiž opravdu došlo ke schválení a oblast byla rozšířena, pro město a jeho obyvatele by to znamenalo velké komplikace.

„Jakákoliv rozvojová činnost v těchto místech by byla prakticky zastavena, protože každá změna, nová lavička, úprava lesní cesty, případně nové herní prvky v lesoparcích by potom podléhaly velkým a vleklým schvalovacím procesům, případně zjišťovacím řízením v podobě EIA," doplnila primátorka.

Podle HSR Ústeckého kraje má omezená splavnost Labe negativní dopady na regionální i národní ekonomiku i na životní prostředí a kvalitu života obyvatel v této oblasti, protože lodní dopravu nahrazuje zejména více nákladná a zatěžující silniční doprava.

Stavba má ale také řadu odpůrců z řad ochránců přírody. Podle nich dojde výstavbou plavebního stupně pod Děčínem ke zničení posledního přírodního úseku Labe na českém území.