Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Průvodčí ve vlacích na Ústecku nahradily automaty. Nové a přehlednější

Velké Březno – Jakub Zítka do Ústí dojíždí vlakem z Těchlovic. Nádražní stanice s prodejnou lístků tam nefunguje. Z vlaků ale zmizeli i průvodčí.

18.2.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: ČTK/AP/Chen Yehua

„Jízdenky si musím kupovat ve vlaku v automatu. Pohodlnější je to určitě u přepážky, ale zvykl jsem si," řekl Zítka ke specifickému způsobu odbavení, který v současnosti využívají cestující na dvou trasách na Ústecku.

„Zavedli jsme jej před třemi lety na dvou tratích, a to mezi Ústím nad Labem a Děčínem na pravobřežní trati č. 073 a na trati č. 131 Ústí nad Labem – Bílina přes Úpořiny," informoval mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Podle něj je nahrazení průvodčích automaty způsobem záchrany provozu na malých tratích. Zrušení postu průvodčího totiž výrazně sníží náklady.

„V současnosti neplánujeme zavedení dalších tratí s tímto specifickým odbavením. V rámci hledání úspor, snižování nákladů a udržení konkurenceschopnosti železnice však není vyloučeno, že v budoucnosti tento způsob odbavení rozšíříme i jinde," dodal Šťáhlavský.

Počátkem února vlaky na zmíněných dvou trasách dopravce vyměnil za novější. „Regionovy na linkách U5 a U7 mají větší kapacitu míst, ale i vyšší komfort a částečnou bezbariérovost," informoval ředitel odboru dopravy a silničního hospodářství Ústeckého kraje, který železniční linky objednává, Jan Maxa.

Výrazné změny se dotkly právě i automatů na jízdenky. Staré, poruchové nahradily nové s velkým displejem. „Ve starých vlacích byl systém v automatu nepřehledný, v nových se jízdenka kupuje snadněji. Starší lidé s tím ale mohou mít stále potíže," zhodnotil fungování automatů cestující Jakub Zítka.

„Automaty v nových soupravách mají také rozšířenou nabídku jízdenek do celé sítě," sdělil Šťáhlavský. „Cestující si zde navíc kromě platby v hotovosti můžou zvolit i bezhotovostní platbu In-kartou, pokud ji využívají také jako elektronickou peněženku," doplnil Maxa.

Černé pasažéry ve vlacích místo průvodčích ohlídají revizoři. „Potkávám je často," potvrdil student Dominik Krásný z Valtířova.

„Nasazujeme je sice nepravidelně, ale v takové četnosti, že se cestujícím nevyplatí jezdit bez jízdenky," uvedl mluvčí drah Petr Šťáhlavský. Jízda načerno vyjde na čtyři sta korun při úhradě pokuty na místě, na tisíc při pozdější platbě.

V současnosti funguje v Česku více než 1 500 spojů denně, kde se cestující odbavují sami bez průvodčího.

Autor: Veronika Udatná

18.2.2013 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Kůň, který si "zahrál" v hollywoodském velkofilmu Troja z roku 2004, dnes stojí v tureckém městě Canakkale.
DOTYK.CZ
5

Trojský kůň nebyl žádným koněm, jde o chybu v překladu, tvrdí vědec

Unikátní bronzový kotel musel k lékařům.
11

FOTOGALERIE: Bronzové vědro přepisuje historii východních Čech

Prezidentem by se stal Zeman. Volilo by jej 41,5 procenta. Druhý by byl Drahoš

Současný prezident Miloš Zeman by v prezidentské volbě nyní získal 41,5 procenta hlasů. Bývalého předsedu Akademie věd Jiřího Drahoše by volilo 30,5 procenta lidí a textaře Michala Horáčka 16,5 procenta. Další kandidáti mají výrazný odstup. Na čtvrtém místě je bývalý premiér Mirek Topolánek se čtyřmi procenty.

Radek Vondráček: Vládu s důvěrou budeme mít dříve než v létě

/VIDEO, FOTOGALERIE/ V pondělí začíná ustavující schůze Poslanecké sněmovny, během níž bude zvoleno její vedení. V čele zákonodárného sboru by měl díky hlasům ANO, Pirátů, SPD a KSČM stanout Radek Vondráček (ANO).

Povolební postup Babiše a Zemana schvaluje téměř polovina Čechů

Téměř polovina Čechů souhlasí s povolebním postupem předsedy vítězného hnutí ANO Andreje Babiše a prezidenta Miloše Zemana. Vyplývá to z průzkumu společnosti Median pro server Český rozhlas. Babiš se snaží o sestavení menšinové vlády. Prezident, který v Lánech přijal zástupce všech parlamentních stran, mu přislíbil první dva pokusy na získání důvěry Sněmovny.

AUTOMIX.CZ

V Boleslavi staví auta s pohonem 4x4 už 80 let. Některá byla vážně pozoruhodná

Současná obliba vozů třídy SUV s sebou přinesla i rostoucí zájem o pohon všech kol. Na tento trend samozřejmě musí reagovat i česká automobilka Škoda, která čtyřkolku nabízí v modelových řadách Octavia, Superb, Kodiaq a Karoq. Myšlenka pohonu všech kol sahá v Mladé Boleslavi až do 30. let minulého století.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT