Boj o dostavbu silnice R7 Praha – Chomutov ve čtyřproudé variantě po celé délce pokračuje. Po řadě jednání, výzvách starostů na trase komunikace i projevech podpory od některých politiků z Ústeckého a Středočeského kraje přistoupilo město Louny k dalšímu kroku.

V těchto dnech probíhá na různých místech R7 kolem Loun měření intenzity dopravy. „Ministerstvo vychází z počtu asi 12 až 14 tisíc vozidel denně. To je ale podle nás podstatně nižší údaj, než je skutečnost. Proto jsme se domluvili s odborníky a ti pro nás získávají reálná data," uvedl Radovan Šabata, starosta Loun. „Když chcete něčeho dosáhnout, musíte mít argumenty. A čtyřproudá R7 je opravdu důležitá," dodal.

Auta nepočítají lidé, ale počítač

Pavel Beneš, dopravní specialista a vynálezce systému, při měření u ChlumčanSamotné měření je unikátní. Místo lidí, čárkujících ručně jednotlivé vozy, převzala náročnou práci elektronika. „Jde o systém ultrazvukové závory, která sleduje dobu průjezdu každého auta. Algoritmus poté podle délky toho času spočítá, jestli jde o osobní vůz nebo třeba kamion," vysvětlil Pavel Beneš, dopravní specialista firmy B&C Dopravní systémy a tvůrce technologie. Tím odpadá nepřesnost, způsobená lidským faktorem, navíc jsou k dispozici naprosto přesné časové informace v libovolném intervalu. „Jde o nezpochybnitelná data v reálném čase. Samozřejmě můžeme také hodnotit stupeň hustoty dopravy," dodal P. Beneš.

Firma provádí pro město měření zcela zdarma. Louny získají potřebná data a firma zase takto provede ostrý test svého zařízení. Není bez zajímavosti, že jeho vývoj podpořila Technologická agentura ČR v projektu Alfa 2.

Nikdo nechce pomníček

Měření probíhalo například v pátek 17. května u chlumčanského motorestu. Podle dosavadních poznatků je v tamním úseku R7 provoz do pěti hodin ráno minimální. „Od půlnoci to bylo zhruba dvě stě aut. Pak ale začala doprava houstnout a v tuto chvíli jsme na 9300 vozech," shrnul Pavel Beneš v pátečních 13.45 hodin. Měření se provádí na různých místech i v různých dnech. Kompletní výsledky mají být prezentovány 3. června. Už nyní je ale zřejmé, že celková čísla budou skutečně výrazně vyšší, než uvádí ministerstvo dopravy.

Argumenty proti urychlené dostavbě chybějících pruhů jsou tradiční – nejsou peníze, prioritu mají jiné projekty. Na druhé straně však stojí bezpečnost, kterou by dvoupruh, oddělený od protisměrného svodidly, bezpochyby zvýšil. Zejména obchvat Loun je totiž nechvalně proslulý častými tragickými nehodami. „Argument, že to ekonomicky nevychází, zkrátka neberu. Tady jsou v sázce lidské životy. Dělám to i ze zištných důvodu – i já a má rodina jsme uživateli R7 a nechci tam mít svůj pomníček," dodal starosta Loun Radovan Šabata.

Výstup měření může být znázorněn jako graf. Výstup měření může být znázorněn jako graf.

Výstup měření může být zobrazen jako přehledný graf. Na horním jsou vidět počty projíždějících vozidel, na spodním zase hustota provozu. Měření jsou velmi přesná a rychlá.