Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ředitelství chce mít souhlas s jezem v Děčíně za rok

Děčín – Ředitelství vodních cest (ŘVC) doufá, že se v příštím roce podaří získat souhlas s výstavbou jezu na Labi v Děčíně. Ministerstvo dopravy nyní jedná s ministerstvem životního prostředí o studii vlivů stavby na životní prostředí. Řekl to Martin Vavřička
z ŘVC. Němci plánují, že splavní Labe regulací toku.

18.10.2014
SDÍLEJ:

Vizualizace jezu na Labi.Foto: Archiv

Na českém území není podle odborníků z řad vodohospodářů možné podobné řešení, k jakému se přiklánějí Němci, kvůli tomu, že sklon dna je větší než v Německu.

„Proto musíme stavět příčné stavby přes řeku, takovou je právě jez v Děčíně," uvedl předseda představenstva děčínské okresní hospodářské komory Jiří Aster.

Posun v několikaleté debatě o splavnění řeky vidí nyní
v tom, že ministerstvo životního prostředí a ministerstvo dopravy se snaží řešit věc společně.

„Předtím mezi sebou jen stavěly barikády," doplnil.

Stavba by podle Vavřičky mohla být ukončena v roce 2020. V jejím rámci se plánují revitalizační opatření. Proti jezům na dolním toku Labe protestují některé ekologické organizace, zaznívají i obavy o vliv stavby na rozliv řeky 
v případě povodní.

„Situace při záplavách by se zprovozněním jezu v Děčíně spíše zlepšila, součástí investice je třeba revitalizace břehů, rybí přechody nebo výsadba lučních porostů," uvedl Vavřička.

Proti jezu ale bojují dlouhé roky některá ekologická sdružení.

„Snaha protlačit jez trvá od roku 1992 a dosud za utracené miliardy nebylo Ředitelství vodních cest schopné předložit takový návrh, který by neporušoval zákony. Do konce roku může investor přijít 
s nějakým doplněním nepodařené dokumentace z roku 2011, ale kouzlo s vyřešením celého procesu asi ani letos nevyjde," řekl Deníku před časem Kamil Repeš z hnutí Arnika v Děčíně.

Na absenci plavebního stupně v Děčíně si stěžují především rejdaři. Ti musí kvůli nedostatku buď nechat stát své lodě v přístavech, nebo je při dostatečné vodní hladině poslat do západní Evropy. Stejně tak většina šífáků zamířila do západoevropských rejdařství.

„Bohužel jsme na výkyvy počasí zvyklí, ale velký problém je omezení ponoru nebo zastavení plavby kvůli znečištěnému Labi. Zatímco na silnici či železnici se překážky odstraňují ihned, u řeky tomu tak není," postěžoval si letos na jaře spolumajitel společnosti EVD Lukáš Hradský. 
S čištěním řeky po loňských povodních se totiž čekalo až do letošního roku.

Problémy se splavností tak výrazně ovlivňují životaschopnost českých rejdařství a říční plavby jako takové. Firmy totiž chtějí nasmlouvat přepravní kapacity dlouhodobě dopředu. Což vzhledem 
k nestálosti vodní hladiny není možné.  Podle zastánců stavby jezu by stabilita vodní hladiny mohla pomoci i českému průmyslu. Po řece se totiž mnohdy vyváží velké strojírenské celky, které není možné jinak přepravovat.

Debata o jezu se vede i okolo nákladů na investici a její návratnosti. V současnosti se vozí kvůli nestálé splavnosti po řece jen málo nákladů. Vavřička připomněl, že stále platí usnesení vlády z roku 2005, v němž se Česká republika zavázala řešit splavnost úseku Ústí nad Labem-Střekov až státní hranice.

Německé generální ředitelství vodních cest představilo koncepci splavnění Labe na území Německa. Vedoucí realizace staveb Hans Bärthel řekl, že už existuje celkový koncept pro Labe, které protéká deseti ze šestnácti spolkových zemí.

Autor: Alexandr Vanžura, ČTK

18.10.2014 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

První zasedání sněmovny po volbách.
18

Nová Sněmovna odstartovala: Poslanci se hádali o imunitní výbor

Prezidentská debata ve vlaku Deníku 20. listopadu na cestě z Prahy do Ústí nad Labem.
AKTUALIZOVÁNO
75 33

Spory nad Mašíny i vznikem vlády. Mezi kandidáty to ve vlaku jiskřilo

Hrála v zápasech lépe než na tréninku, vzpomíná trenér zesnulé Jany Novotné

Hned si vybavil, jak ho mrzelo, když na žákovském mistrovství Evropy vypadla Jana Novotná v prvním kole. Talentované brněnské tenistce její kouč Miroslav Štencl věřil nejméně na semifinále. „Byl jsem strašně zklamaný, prohrála 9:11 ve třetím setu s pozdější vítězkou turnaje. Její soupeřka se jmenovala Steffi Grafová,“ připomněl trenér tehdy neznámou německou dívku, která se stala dlouholetou rivalkou Novotné.

Opravdu nejde o vtip: londýnské autobusy by mohly jezdit na kávu

Americká stanice CNN přišla se zdánlivě úsměvnou zprávou. Známé dvoupatrové autobusy v Londýně možná už brzy budou jezdit na nové biopalivo, jehož základní složkou je kávový olej.

Američtí demokraté obcházejí Trumpa. Se zástupci jiných zemí mluví za jeho zády

Starostové a guvernéři z řad Demokratické strany v USA ignorují rozhodnutí současného amerického prezidenta a důležitá rozhodnutí dělají ve světě bez něj. Zjistil to deník The Washington Post.

Island přeběhl za devět dní. Zážitek nemusí být pozitivní, říká Martin Šmíd

/ROZHOVOR/ Letos v červenci nevídaným způsobem pokořil Island – za devět dní přeběhl z nejsevernějšího neobydleného poloostrova přes pobřeží, pásmo hor, vnitrozemím až na jih. Martin Šmíd při tom urazil 644 kilometrů, společnost mu dělal pouze 40 kilogramů težký vozík s vybavením. I přes nepřízeň počasí a selhání techniky, dokázal pokořit sám sebe…

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT