Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

FOTO: Sesuv z trasy dálnice D8 zmizí nejpozději v červnu

Litochovice – Nejpozději do konce června má podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zmizet z předtím již téměř dokončeného tělesa dálnice D8 sesuv, který ji zavalil v červnu roku 2013.

27.4.2016
SDÍLEJ:

Aktuální stav sesuvu na dálnici D8 u LitochovicFoto: Deník/Karel Pech

Poté stavbaři budou moct zahájit opravy poškozené hlavní trasy, na které stále leží asi 100 tisíc kubíků zeminy, případně ji začít budovat znovu. Podle mluvčího ŘSD Jana Rýdla v obou případech však stále platí, že dálnice bude průjezdná před Vánocemi 2016.

„Jak je vidět, s odtěžováním sesuvu přímo z tělesa dálnice jsme již začali. V tuto chvíli můžeme konstatovat, že práce, které tomu předcházely, především na zafixování svahu před dalším pohybem, finišujeme a můžeme si tak dovolit odvážet materiál, který se nahrnul na těleso dálnice," řekl v úterý na místě mluvčí ŘSD Rýdl.

Práce podle něj budou trvat zhruba dva měsíce, maximálně do konce června. Co se týče poškození trasy dálnice, kterou sesuv zasáhl v délce asi dvou seti metrů, k němu stavbaři zatím příliš informací nemají.

„Nějaké poškození pochopitelně předpokládáme. Jak rozsáhlé bude, jinými slovy, zda budeme muset těleso dálnice v zasaženém úseku opravovat, nebo budovat znovu, zjistíme až z diagnostiky po odstranění masy sesuvu," sdělil Jan Rýdl.

František Zukerstein z ŘSD připomněl, že sesuv a jeho sanace je komplikované geotechnické dílo. „Absolvovali jsme celou řadu jednání a konzultací, především s projektantem. Momentálně jsme ve stavu, kdy projektant s ohledem na plánované zprovoznění dálnice umožnil zahájení odtěžování z hlavní trasy, abychom se dostali na původní stavbu a provedli diagnostiku konstrukčních vrstev i odvodňovacích systémů" doplnil Zukerstein.

Sanace sesuvu byla rozdělená do dvou etap. První zahrnovala odtěžení vrchní části sesuvu těsně pod lomem Dobkovičky a vytvoření odvodňovacího systému tak, aby srážkové ani spodní vody dále neohrožovaly stabilitu svahu ani konstrukce dálnice.
„Masa hlíny tam ležela na velmi nestabilním podloží, ve velkém sklonu a svou vahou zatěžovala spodní část sesutého svahu. To bylo to největší riziko," řekl k prvním 80 tisícům kubíků odtěžené zeminy Jan Rýdl.

Zeminu nákladní auta vozí na mezidepa, kde se provádí třídění a rozhoduje o tom, který materiál stavbaři ještě použijí na některé zásypy okolo rozestavěných mostů a který je nevhodný a bude muset být deponován na skládce. Dělníci mezitím pracují v dalších úsecích stavby.

„Nejlépe jsou na tom nyní tunelové stavby, které jsou z pohledu stavebních činností hotové a provádí se v nich montáž a dílčí zkoušky technologického vybavení. Odhaduji, že dálnice bude průjezdná v srpnu," nechal se slyšet František Zukerstein. Podle Jana Rýdla na ní všechna doprava bude vpuštěná před Vánocemi.

„Úplně přesné datum v tuto chvíli nesdělíme, nicméně máme k dispozici harmonogram, který každý den pečlivě kontrolujeme, a ten říká, že na konci letošního roku se tady bude jezdit," dodal Rýdl.

Monitorovat území sesuvu a sledovat možné pohyby v lokalitě však odborníci budou i v prvních letech provozu dálnice. Dosud nedokončený úsek D8 z Lovosic do Řehlovic měří šestnáct kilometrů. Čtyřkilometrová část už je zprovozněná. Na trase jsou dva tunely, prackovický a radejčínský. Unikátem je podle Františka Zukersteina most přes Oparenské údolí a také most mezi tunely, tzv. most přes Uhelnou strouhu.

„Ten je nyní zhruba ve 75 % rozestavěnosti. Motoristé ho však ve finále neuvidí, protože bude s ohledem na ochranu přírody vybaven protihlukovými stěnami, takže řidič prakticky projede, aniž by si uvědomil přes co," zmínil Zukerstein.

Komplikovanou částí stavby je mimoúrovňová křižovatka v Řehlovicích, která vzniká za provozu a napojuje se na již hotovou dálnici na Drážďany.

Autor: Veronika Weissová

27.4.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vteřiny dne

Vteřiny dne. Rychlý přehled pro ty, kteří nemají čas číst

Prezidentská debata ve vlaku Deníku 20. listopadu na cestě z Prahy do Ústí nad Labem.
62 23

Zbrojař, chemik nebo textař. Českým prezidentem chce být devět mužů

Středozemí je spása i záhuba migrantů. Ročně jich tu průměrně utonou dva tisíce

Středozemní moře pohltilo od roku 2000 bezmála 34 tisíc těch, kteří snili o lepším životě v Evropě. Uvedla to Mezinárodní organizace pro migraci (IOM) s tím, že mořská hranice mezi Evropu a Afrikou je nejnebezpečnější na celém světě.

AKTUALIZOVÁNO

Na mešitu v Egyptě zaútočili teroristé, zmařili životy nejméně 235 věřících

/VIDEA, FOTOGALERIE/ Při pátečním útoku na Sinajském poloostrově v Egyptě zemřelo přes 235 lidí, minimálně 130 osob je zraněno. Teroristé, spekuluje se o egyptské odnoži Al-Káidy, udeřili během modlitby, odpálili trhavinu a začali střílet. Jde o nejhorší teroristický útok v Egyptě za desítky let. Oblast útoku leží zcela mimo zóny turistického ruchu.

Pirát z Olomouce je ve vedení Sněmovny. Nesmím přibrat, usmívá se Pikal

/ROZHOVOR/ Místopředseda Pirátské strany Vojtěch Pikal z Olomouce byl také zvolen místopředsedou Poslanecké sněmovny.

Úsek Pražského okruhu získal kladné stanovisko EIA

Úsek Pražského okruhu mezi Běchovicemi a D1 v pátek získal kladné stanovisko vlivu na životní prostředí (EIA). Informovalo o tom ministerstvo životního prostředí. Úsek označovaný číslem 511 by se mohl začít v roce 2020.  

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT