V minulých týdnech brázdilo litoměřické silnice speciální měřící vozidlo se scanerem. Toto zařízení je schopné přes počítač ve 3D obrazu vymodelovat stav komunikace od konstrukční vrstvy až po svršek. Nejsou to žádné grafy, přímo lze vidět, kde je voda.

„Ukázalo se, že všechny vozovky, které jsme měřili, jsou mokré, voda zasahuje do konstrukčních vrstev vozovky. Ale neznamená to, že by tam byla voda, je tam velká vlhkost," specifikovala Lenka Holovská, provozní náměstek Správy a údržby silnic Ústeckého kraje.

„Měření neprokázalo drastické zničení vozovek či vznik kavern. Není tedy nutné zavírat silnice. Jsou tam nějaká doporučení, ale zatím to nemáme spočítáno," konstatovala Holovská. „První výsledky jsem dostala v pondělí odpoledne, další ve středu."

Zatímco silničáři už opravili vozovku v zatáčce v Libochovanech kvůli promáčenému svahu, který se sesouval, nebo v Křešicích, propadliny jsou stále v Oknech. Zvlnění vozovky je i na přivaděči od okružní křižovatky k novému litoměřickému mostu. „Problém této silnice bude někde hluboko dole. Budou se asi muset udělat nějaké sondy, měřící vůz výrazné změny nezjistil," konstatovala Holovská.

Kraj na opravu silnic po povodni získal peníze od státu. „Musíme na odstranění škod uvolnit minimálně 15 % z před-pokládané hodnoty oprav asi 114 milionů korun, coby svou spoluúčast na základě smlouvy uzavřené se Státním fondem dopravní infrastruktury," sdělila krajská mluvčí Magdalena Hanáčková. Litoměřicko si z celkové částky ukousne  zhruba 70 procent.

Přestože silničáři počítají
s tím, že další škody se ukáží
v zimě a na jaře, kdy probíhá střídání teplot a voda zamrzá, hlavní opravy po velké vodě musí proběhnout ještě letos. „Opravy, které budou financovány z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury, mají být realizovány do konce roku 2013," poznamenala mluvčí Hanáčková.