Dodávka, která upoutá pozornost na první pohled, se třeba proháněla po náspu přivaděče na nový litoměřický most. Právě tady je asfalt zvlněný a auta se po silnici při vyšší rychlosti houpají.

Není to ale jediná silnice, kde diagnostický vůz zaznamenává, kde všude se stále v podloží skrývá voda. „V podstatě škody se ukáží až v zimě, až voda zmrzne," řekl  Alexandr Zdražil, vedoucí provozu litoměřické Správy a údržby silnic Ústeckého kraje.  „Mluvit momentálně o vyčíslených škodách nelze, projeví se postupně. Škody budou trvat minimálně do konce roku."

Podle vedoucího SÚS Zdražila škody budou postupně vznikat podle toho, jak bude voda v silnicích vysychat a ty se budou propadat. „Záleží na stavu podloží, zda voda vytvořila nějaké kaverny."

Právě proto, aby správci silnic druhé a třetí třídy věděli, v jakém stavu jsou komunikace, regionem brázdí diagnostický vůz. „Ústecký kraj neponechává nic náhodě a pro zjištění stavu silnic a konstrukčních vrstev po povodni si objednal špičkovou technologii diagnostiku silnic a mostních konstrukcí, která ve finále je počítačem zpracována do 3D provedení," sdělil Zdražil. „To umožňuje ukázat dokonalý obraz stavu silnice a jak to pod silnicí vypadá."

Vůz využívá supermoderní technologii laseru a bioradaru. „Toto zařízení je schopné přes počítač ve 3D obrazu vymodelovat stav komunikace od konstrukční vrstvy až po svršek.  Nejsou to žádné grafy, přímo lze vidět, kde je voda," přiblížil vedoucí provozu litoměřické SÚS.

Po provedené diagnostice silnic silničáři vyjíždějí k opravám. „Momentálně třeba provádíme opravy silnice II/261 v Křešicích.  Včera jsme otevřeli silnici přes Mlékojedy. Další problematické místo je v Oknech nebo silnice přes terezínskou Krétu, také je to tam rozvlněné. Dále se propadá silnice z Nových Kopist na Keblice u hřbitova."

Zdražil  upozornil, že na špatném stavu silnic se projevily i dlouhotrvající deště. „Jedním z příkladů jsou Libochovany za zatáčkou," uvedl a dodal. „Budeme muset průběžně reagovat na situaci, jak podloží bude pracovat."