Výstavba čtvrtého nástupního směru na pozemcích města proběhla bez patřičných povolení a bez jakéhokoliv projektu.

„Potvrdilo se, čeho jsme se obávali, tedy, že takto vytvořená cesta vykazuje nedostatky. Ferrata je majetek města a město také nese plnou odpovědnost za případné nedostatky. Zároveň je město jediné, které je odpovědné, pokud by došlo ke zranění lezců kvůli případné technické vadě ferraty. Proto dbáme na to, aby veškeré cesty byly naprosto bezpečné a měly také potřebná posouzení," řekl Jiří Anděl, náměstek primátorky.

Posudek statika nyní důrazně doporučuje městu demontáž instalovaných prvků v rozsahu trasa nástupu z úrovně ulice po vstup na cestu č. 15 Pivovarská. U nástupu je již cedulka oznamující zákaz vstupu do této části zajištěné horolezecké cesty.

„Jsme si vědomi množství lidí, kteří se ve stěně pohybují. Hledáme s průvodci skupin a i se samotnými lezci, abychom našli to nejlepší řešení, jak případné kumulaci lidí na skále i pod ní ulevit, ovšem vše musí být bezpečné a nikoliv v rozporu s odbornými posudky. Doufám, že nyní i samotní lezci a příznivci děčínské via ferraty chápou, že doba živelné tvorby tohoto komplexu je definitivně pryč, nechceme-li se dostat do velkého maléru, který by mohl znamenat úplný konec této vyhledávané atrakce," řekl Jiří Anděl.

Podle posudku jsou problémy především s kotvami a stupačkami nového nástupu, který měl ulevit v náporu ostatním nástupům. O ferratu je totiž takový zájem, že se za hezkého počasí může u nástupu na ni na Labském nábřeží tvořit i fronta.

Karel Bělina, který via ferratu v Děčíně včetně sporného nového nástupního místa vytvořil, ale důrazně odmítá závěry posudku.

„Jak může nějaká lešenářská firma posuzovat práci horolezce – profesionála? Lana mají atest na deset tun. Mrzí mne to, kam až se to celé dostalo," říká Bělina, který na město kvůli ferratě podal trestní oznámení. Kromě toho tvrdí, že 
i kotvy prošly před otevřením nové nástupní cesty zatěžkávací zkouškou.

„Zkoušeli jsme je na čtyři tuny a bez problémů to vydržely. Na všechno máme protokoly," říká Karel Bělina.
Podle jeho názoru dělá město ostudu sobě i jemu. Řada laiků, kteří si jdou třeba poprvé zalézt, si podle něj může snadno říct, že tam jsou použité nekvalitní materiály.

„Proč bych tam ale dával nekvalitní materiály, proboha? Vždyť já jsem udělal u nás spoustu ferrat, dělal jsem je i v Rakousku. A všechny jsou bezpečné. Nedávno jsem byl v Rakousku, tak jsem si tamní ferraty nafotil. A můžu říct, že my jsme co se bezpečnosti týče mnohem dále," trvá na bezpečnosti i nového nástupu Karel Bělina.

Na děčínskou via ferratu ročně dorazí více než 20 tisíc lidí. Při výstupu mohou 
k odpočinku lezci využít lavičku se stolem. V žádném případě se ale na cestu vzhůru není možné vydat bez základních znalostí bezpečnosti a bez správného vybavení. Lezci musí mít sedák, pevné boty, přilbu, rukavice a ferratový set.

Co se mimo jiné píše v posudku: Posudek, který tento týden město získalo, zpracoval statik Martin Šafařík a instruktor a revizor výškových prací Josef Macík. Podle jejich názoru by mělo město jako vlastník pozemků čtvrtou nástupovou cestu demontovat. Podle posudku hrozí na nástupové cestě vytržení kotevních lan ze skály, případně i v některých místech její vyštípnutí. Při zatížení podle posudku také hrozí deformace kotev. Průběžné kotvy nejsou osazené dorazy, kvůli čemuž hrozí podle posudku rozlomení karabin. Problematické má být také provedení nástupu klasickým horolezeckým lanem.