Zničené domy, bezohlední řidiči kamionů, nebezpečný sesuv půdy a padání kamenů. To jsou problémy Vaňova, říká Július Béreš (na snímku Karla Pecha).

Od kterého data problémy ve vaší čtvrti začaly, především ty dopravní?
Od té doby, co v důsledku stavby dálnice D8 byl objízdný provoz kamionů převeden na technicky nepřizpůsobenou silnici Lovosice Ústí nad Labem.

Hovoříte o kamionech a bezohledných řidičích, můžete to upřesnit?
Rychlá jízda, brzdění před esíčkem a řazení, motor do otáček, prostě svižně, jak na závodní dráze. Hlavně v centrální části čtvrti, která je zřejmě výzvou pro mnohé řidiče, aby ukázali, co umí jejich stroje. Ty značky u školy jak kdyby ani nebyly. Většina obyvatel bydlí ale v „bočních" uličkách a vjíždění na hlavní nebo z ní bývá mnohdy hororový zážitek pro mnohé. Samostatná kapitola je jízda řidičů kamionů, kteří se nemohou dočkat odbočení auta před sebou do boční uličky a objedou ho po chodníku. Nebo naopak, prostě zaparkují kamion na chodníku!

Zmiňoval jste se o zničených domech, kolik je jich od dopravy poničeno a praská?
Podél silnice I/30 snad každý dům dostal co proto.

Kromě praskání zdí, objevují se na domech i jiné problémy technického rázu?
Protože některé rodinné domky stojí mnohdy pouze 3 až 4 metry od silnice, v dešti projíždějící, (hlavně) kamiony, dostříknou dešťovou vodu až do oken v přízemí. Klesají i septiky a žumpy.

ŘSD slibuje protihluková okna, výměna má být dokončena do 31. srpna, máte k tomu výhrady, proč?
Někteří přijali umělohmotná okna, jiní si chtěli zachovat okna dřevěná, ale ŘSD odmítlo do dřevěných oken instalovat tato skla. Když dráhy stavěly železniční koridor, daly nám na výběr, tak já teď nechápu, kde je problém.

ŘSD také hovoří o dalším radaru u restaurace Kotva, co na to říkáte?
Samotný radar u Kotvy je k ničemu, tam se řidiči kvůli zatáčce v rychlosti mírní. K nejhrubšímu porušování povolené rychlosti dochází na rovném úseku silnice mezi restaurací U Lesana a kostelem.

Co obnova vodorovného značení na silnici, nepomohla by?
Vodorovné značení, to je jako kdyby nebylo. Ty, co nám tady škodí, vůbec nějaké značení nezajímá!

Co tedy podle vašeho mínění může přispět ke zklidnění dopravy ve Vaňově, ŘSD říká, že dostavba dálnice D8, co si myslíte vy?
D8 určitě odvede značnou část, hlavně těžké nákladní dopravy, ale v žádném případě nenapraví jednání nezodpovědných řidičů, pro které bude I/30 ještě volnější, něco jako závodní dráha.

Jak na to reaguje policie?
Nejsme schopni posoudit jejich možnosti. Ale když jsou tady policisté, tak je klid. Ovšem život ve městě není o třech hodinách v průměru dvakrát týdně dopoledne. Tedy převážně dopoledne.

Vaňov, to ale není jen silnice I/30, je tu hrozba sesuvu půdy, jak to aktuálně vypadá dnes, co sanace, jak pokročila?
První balvan spadl 3. června 1995, další kameny se uvolňují , padají… Ovšem záchytné sítě tu nejsou dodnes! V posledních dnech se stav o mnoho zhoršil. Je nutné, aby ten, kdo to má na starosti, okamžitě zareagoval a řešil to, nebo se stane skutečné neštěstí.

Také se zdá, že s roky klesají domy kolem silnice a silnice naopak stoupá, je to jen dojem, nebo fakt?
Silnice, především ta hlavní, I/30, dle dříve narozených, od doby, kdy se stavělo nejvíc u ní, tedy od dvacátých roků minulého století, se postupně zvedala. V některých místech stoupla od půl metru až po víc než metr.

Jaké to nese problémy, vždyť jen stékající voda musí způsobovat celou řadu nepříjemností?
Voda se například hromadí ve dvorech, ve sklepech a poškozuje domy, což dosti omezuje majitele ve jejich právech užívat si plnohodnotně svůj majetek.

Jak tohle všechno řeší orgány státní správy, magistrát a jeho odbory?
Odpověď jedním slovem, nijak. Doposud naše stížnosti snad řešila u stolu a na papíře, ale ve skutečnosti to nevyřešila ani jednou.

Jednali jste o tom všem, od silnice po sesuv, o všech těchto trablech, s vedením města?
Opakovaně jsme vysvětlovali naše starosti, ale nedočkali jsme se ani jediného zápisu z těchto jednání, nikdo se písemně nezavázal k ničemu. Promiňte my ten příměr, ale připadalo mi to jako rozhovor němého s hluchým.

Je nějaký výsledek u silnice I/30?
Zatím se nic nevyřešilo. Občasné opravy ŘSD obvykle vydrží několik málo týdnů. Na silnici se v průměru dvakrát na pár hodin dodržují předpisy, ale jak odjede policie, šikana místních od řidičů pokračuje. Tento, až tragický stav, desítkám lidí vzal a to doslova a do písmene několik roků života. My jsme do dnešního dne protrpěli víc, než je únosné!

No a co alespoň „to ostatní", nač si stěžujete?
Stačí se přijít podívat. Ve Vaňově se poslední roky především rušilo. Vlaková zastávka, pošta. Měla tady být pěkná prodejna smíšeného zboží, není. Většina rodičů odhlásila své děti ze zdejší základní školy, jak tak dlouho úřady strašily se zrušením.

To není zase taková hrůza, to je všude ve městě, ne?
Taky nám vzaly více, než půlku autobusových spojů MHD, jediný to spojovací prvek se všemi institucemi, potřebnými k životu. Nemáme chodník, po kterém bychom se dostali bezpečně do centra, ač je Vaňov jeho součásti. Projít se jen tak třeba podél Labe je zdraví nebezpečné a po bočních uličkách aby měly maminky terénní kočárek. K některým autobusovým zastávkám se dostat je životu nebezpečné, jak třeba právě U vodopádu.

Pokud vás tedy nevyslyší, co budete dělat, okupační demonstrace, petice, žaloby na stát u soudů v Čechách, nebo třeba u mezinárodního soudu EU?
Zvážili jsme výsledky našich dosavadních aktivit a další si s Vašim dovolením necháme pro sebe. Jistě víte, že účinných cest a prostředků je v demokracii dost.