Obyvatelé žijící v zátopové zóně Labe a částečně i Jílovského potoka by si měli již brzy oddechnout. Povodí Labe zde totiž začalo stavět deset let od ničivých povodní protipovodňovou zeď.

První etapou budování nové protipovodňové ochrany Podmokel bylo zbouraní staré protihlukové stěny okolo atletického stadionu za děčínským hlavním nádražím. Právě stadion je jedním z míst, které nová zeď ochrání.

„Primární účel výstavby protipovodňového opatření je ochrana části území města Děčín před škodami způsobených povodněmi. Lokalita zahrnuje část zástavby městské části Děčín – Podmokly v místě křížení drážního tělesa a koryta Jílovského potoka a křižovatky ulic Ústecká – Podmokelská včetně podjezdu pod drážním tělesem, souhrnně nazývána Pětimostí a dále pak lokalitu podjezdu pod drážním tělesem u Mototechny a dále vedoucí ulicí Labské nábřeží směrem na Tyršův most,“ vysvětluje ředitel Povodí Labe Václav Jirásek.

Obě křižovatky jsou pro Děčín velice důležité. Přes křižovatku u bývalé mototechny je vedena dopravy z levobřežního centra Děčína, tedy Podmokel, do té pravobřežní. Při zaplavení podjezdu a křižovatky u Pětimostí pak kolabuje i tranzitní doprava přes Děčín. Vede tudy totiž silnice první třídy spojující Liberec a Teplice. Ta je velmi často využívána také jako přivaděč k dálnici D8 směřující do Německa.
Stěna proti vodě má ale jeden háček. Celá tato část Podmokel sice bude chráněna pouze proti velké vodě z Labe, tedy i vody vracející se do koryta Jílovského potoka, nikoliv ale proti povodním na tomto potoce.

„V současné době není tato část chráněna proti případným zvýšeným průtokům z Labe a v případě povodní zde dochází k zaplavování lokality přibližně od Q2. Podle zadání navržená opatření řeší ochranu území před povodněmi v Labi, nikoliv Jílovském potoce,“ doplnil Václav Jirásek.

Protipovodňová stěna přetne na řadě míst důležité silnice. Proto bude na řadě míst využito mobilních zástěn, které se montují na patice v zemi pouze v případě ohrožení zatopení. To se týká především kruhového objezdu u mototechny, přilehlého parčíku a dětského hřiště nebo ulice Práce vedoucí za děčínským hlavním nádražím. Ta bude přehrazena u atletického stadionu a u prodejny Lidl. Součástí protipovodňových opatření je také například vybudování čerpacích šachet na Pětimostí, úprava kanalizační sítě nebo výstavba armaturní komory.

O tom, kde budou tyto mobilní zábrany uskladněny a kdo je bude mít na starosti není podle mluvčí magistrátu Markéty Lakomé zatím jasno. „V současné době nejsou jednání u konce. Uskladnění a údržba mobilních protipovodňových zábran je předmětem dalších jednání,“řekla.

Také výstavba zdi na levém břehu Labe vyvolává protichůdné reakce lidí.

„JÁ osobně s tím SOUHLASÍM!!!!! Děčín je krásné město a byla by škoda ho nechat, zníčit posranou vodou! Praha a jiná města stěny, mají tak proč by měl Děčín trpět za jiná města???“ ptá se v diskuzi na facebookových stránkách Děčínského deníku Bohuslav Hrdlička.
Naopak Karel Konvalinka se staví k možné ochraně proti velké vodě rezervovaněji.

„ Pokud budou vypadat jako zdi v UL a prosakovat stejně jako v UL a nakonec držet vodu uvnitř díky vadným zpětným klapkám tak ať si je strčej za klobrc,“ napsal na facebooku Děčínského deníku.

S velkým odporem se setkala stavba protipovodňové zdi na pravém břehu v okolí polikliniky. Ta by měla podle představ města a investora, kterým je Povodí Labe, chránit kromě polikliniky také asi čtyři desítky domků, sportoviště a nákupní centrum na Starém Městě. Jenomže povede přes archeologicky zajímavou lokalitu na Mariánské louce a bylo nutné kvůli její výstavbě pokácet stromořadí okolo polikliniky. To se ale nelíbilo řadě lidí, kteří uspořádali petici proti výstavbě protipovodňové zdi v této podobě. Svůj podpis pod petici připojily téměř čtyři tisíce lidí. Jak se ale později ukázalo, marně. Stromy padly letos v únoru a se stavbou zdi by se mělo začít v dohledné době.

Co stěna proti vodě ochrání?
Chráněná lokalita zahrnuje část zástavby městské části Děčín – Podmokly v místě křížení drážního tělesa a koryta Jílovského potoka a křižovatky ulic Ústecká – Podmokelská včetně podjezdu pod drážním tělesem, souhrnně nazývána Pětimostí a dále pak lokalitu podjezdu pod drážním tělesem u Mototechny a dále vedoucí ulicí Labské nábřeží směrem na Tyršův most.