Přípravy na vytažení 1500 tun těžkého stroje trvaly několik týdnů. „Aby byl transport rypadla bezproblémový, byla postupně upravována plošina kolem velkostroje, navážen zpevňující materiál a zarovnáván terén," vysvětlil hlavní mechanik Severní energetické Lubomír Donát. Kromě Severní energetické pracovali na vyproštění stroje i technici uničovské společnosti Unex, která rypadlo na konci 70. let vyrobila.

Právě přípravy na vyprostšní označili za nejsložitější. „Na vyprošťovacích pracích byla nejsložitější hned úvodní část, kdy jsme museli zhruba dva týdny upravovat měkké podloží, aby se nám do něj nebořily podpěry. Jakmile si však podloží sedlo, šlo už vše víceméně tak, jak jsme to měli naplánováno," vysvětlil specialista montáží společnosti Oldřich Vojtek.

Rypadlo po vyzvednutí vyjelo na plošinu. Technici teď zjistí, jak je stroj poškozený. Severní energetická pak vypíše výběrové řízení na jeho opravu. „Oprava bude probíhat na místě vyjetí, které bylo upraveno na montážní místo. Předpoklad jejího ukončení je srpen letošního roku," doplnil Donát.

Podobná nehoda se stala v lomu ČSA v roce 1990. „Byla mnohem méně vážná, jednalo se o zapadnutí jednoho z pásů," uvedl už dřív viceprezident strojírenství Unex Jiří Mašek. Nehodu podobnou té současné podle něj firma v Čechách nepamatuje. „V Uničově bylo v druhé polovině minulého století vyrobeno více než 120 kolesových rypadel různých typů včetně největšího stroje, schopného samostatného pohybu, který člověk kdy vyrobil. Zhruba čtyři desítky těchto strojů jsou stále v provozu, část z nich přímo v lomu ČSA," dodal Mašek.

Za nehodu pravděpodobně může náročná geologická situace v daném místě a nestabilita staré těžební štoly.