Rozhodujícím faktorem v tom, zda bude lázeňské město o evropské dotace usilovat, budou podmínky a udržitelnost projektů, uvedl teplický primátor Jaroslav Kubera. Z dosavadních regionálních dotací, například z ROP Severozápad, město prakticky nečerpalo.

Jedním z klíčových projektů, které Teplice připravují, je obnova vozového parku pro městskou hromadnou dopravu. Město chce s pomocí dotací koupit 11 hybridních trolejbusů. jejich pořizovací cena je asi 166 milionů korun, dotace by měla činit 70 procent této částky. Podmínky dotace ale budou podle Kubery zbytečně tvrdé.

„Podmínka je, že musí najet 50.000 kilometrů ročně. Co když je nenajede? Trest je vrácení dotace. Naprosto nesmyslný," řekl Kubera. Teplice se na tento projekt připravují, pracují i na studii udržitelnosti dopravy.

Kromě obnovy vozového parku město zvažuje i žádost o dotaci na stavbu nového zimního stadionu. Dosud počítalo s tím, že zhruba stomilionovou investici zaplatí ze svého. Teplice evropské dotace do současné doby prakticky nevyužívaly. „Bereme peníze jen na to, co potřebujeme. Jestli nám někdo nabídne peníze na rekonstrukci aquacentra, jestli nám někdo nabídne peníze na revitalizaci rybníků v Zámecké zahradě, bez problémů si tu dotaci vezmeme. Ale abychom si vzali dotaci jenom proto, že na něco je, tak to ne," vysvětlil Kubera.

Unijní dotace by podle názoru teplického primátora měly být rozdělovány jinak. „Samozřejmě by se nám líbilo víc, kdyby stát nechal obcím ty peníze, aby si každá obec posoudila, co je pro ni priorita a co není. Ale to by zas nebylo krásné před volbami ty peníze rozdělovat," doplnil Kubera.

IROP administruje ministerstvo pro místní rozvoj. Mezi prvními výzvami, na které je v novém programovacím období možné získat podporu, jsou například rekonstrukce silnic nižších tříd nebo podpora pro územní plány. Evropská komise schválila IROP letos v červnu.

(čtk)