Unikátní zadokolesový motorový remorkér Beskydy. Poslední svého druhu, který ještě slouží účelu, k němuž jej kdysi postavili. Kotví v Děčíně a patří k tomu málu historických lodí, jež Česká republika má. Proto se také dočkal návrhu na prohlášení za technickou památku.

Návrh podal Miroslav Neumaier. „Je to poslední kolesová užitková loď, která se plaví po našich řekách a pravděpodobně i po těch evropských. Původně jich bylo dvanáct. Měly pomáhat těžce naloženým soulodím překonat obtížné úseky našich řek. Zbyl poslední, který ještě dělá to, proč byl postaven," líčil.

Nájemce končí

Štěpán Komenda, jednatel firmy Lodní remorkáže, která má Beskydy pronajaté, potvrdil, že na podání návrhu spolupracovali. „Bohužel, musíme nájem ukončit. Prostě si nevyděláme dost a stát nás letos nemohl podpořit, i když by stačilo 400 tisíc korun," vysvětlil jednatel.

Otázkou zůstává, co se zastaralou lodí? Když pro ni nebude práce, jako šrot vydělá víc. Jako kulturní památku ji však majitel, pražská společnost Evropská vodní doprava, poslat do šrotu nemůže. Naopak, musí ji udržovat. Což stojí peníze.

Firma se zatím odmítla k návrhu vyjádřit. Nejprve si její zaměstnanci telefonní hovor z Deníku předávali a nakonec jej ukončili s tím, že některý z šéfů zavolá, což ale neudělal žádný.

K prohlášení remorkéru za památku je třeba souhlas Děčína, kde kotví, Ústeckého kraje a Prahy, kde sídlí majitel. „S prohlášením lodi Beskydy za kulturní památku, všech jejích pevných součástí, technického a strojního vybavení, souhlasíme," sdělila Markéta Lakomá, mluvčí Děčína.

Krajský úřad, dle vyjádření Radka Spály z odboru kultury, též souhlasí. „Rozhodně to doporučujeme," potvrdil.

Není voda, ani zisk

Remorkér z roku 1956 přitom dokáže lodě vléct, když je v Labi příliš nízká hladina vody. Někteří pamětníci hovoří i tom, že utáhl až pět plně naložených lodí od Děčína až nad Masarykova zdymadla na ústeckém Střekově, kde už je zase vody dost.

Případně zvládne vyprostit plavidlo, které uvázlo na mělčině.V červenci 2011 pomohla uvízlé lodi s pískem u lovosických zdymadel, či téhož roku u Děčína pomohla z mělčin Němcům.

Remorkér Beskydy navíc obsahuje i další prvky, které prý stojí za zachování. Například lodní telegraf, jehož charakteristický cinkavý zvuk je občas slýchat z historických filmů, či klasické kormidelní kolo, které dnes již většinou v kormidelníkově kabině nespatříte.

Situace kolem Beskyd do určité míry ilustruje trable rejdařů na dolním Labi. Stačí, aby přišlo dlouhotrvající sucho a hrozí krach. Tok řeky je tady totiž pro velkou část „šífů" při nízké hladině nesplavný.

Proto rejdaři volají po stavbě jezu u Děčína, tomu ovšem brání občanské spolky s ekologickým zaměřením, prý existují alternativy.

Měl namále

Přitom už v minulosti měl remorkér namále a vypadalo to, že skončí ve starém železe. Společnost Evropská vodní doprava ho v polovině 90. let koupila na náhradní díly. Později se ale ukázalo, že na dolním Labi zadokolesový remorkér chybí.

Nakonec provozovatel sehnal v plzeňské škodovce náhradní klikovou hřídel. Chvíli to ovšem trvalo, protože motor je zvláštní, může se točit doprava i doleva.

Po roce 2010 zas bylo potřeba vyměnit plátování dna, které bylo z 75 procent shnilé a další části remorkéru. Na to ovšem její nájemce neměl peníze, nakonec ovšem situaci zachránily evropské dotace. Na provoz až do letoška přispěl i stát.