Vzdělávat společně v jedné třídě děti zdravotně postižené, nadané, děti jiného etnika, migranty, děti z většinové společnosti či ze sociálně znevýhodněných lokalit.

To je inkluze neboli společné vzdělávání. Na základě schválené novely školského zákona se mají od 1. září 2016 navíc zlepšit podmínky pro začleňování dětí s lehkým mentálním postižením. Univerzita J. E. Purkyně (UJEP) v Ústí a zdejší magistrát ovšem na svých vlastních iniciativách souvisejících s inkluzivním vzděláváním pracují už dávno.

Pedagogická fakulta UJEP (PF) tak například připravuje projekt „Škola pro všechny" ve spolupráci s Masarykovou univerzitou, Univerzitou Karlovou a s Člověkem v tísni.

Sportem proti vyloučení

„Tento nový projekt navazuje na již úspěšně dokončený projekt Cesta k inkluzi, kdy se tým tvořený zejména pracovníky z PF zabýval podporou vytvoření proinkluzivního prostředí. Chceme připravit školy na to, aby nejenom věděly, co inkluze je, ale aby uměly i vytvořit například strategické plány. Součástí jsou i metodické materiály, v tištěné či elektronické podobě," vysvětlil děkan PF Pavel Doulík.

Bojovat proti sociálnímu vyloučení sportovními aktivitami ve veřejném prostranství chce zase ústecký magistrát. Jak se do nového evropského projektu „URBACT III Vitální města" zapojit, probírali před několika dny zástupci magistrátu se členy delegace z portugalského Loulé, které je vedoucím městem projektu.

„Zahraniční partneři navštívili několik míst a sportovišť v Ústí nad Labem," uvedla mluvčí magistrátu Romana Macová s tím, že delegace byla například v sektorovém centru nebo na stezce pod Větruší.

Volná místa ve školkách

Diskuse ohledně inkluze se dotýká i mateřských škol. Jak uvádí vedoucí Odboru městských organizací a školství magistrátu Jana Müllerová, v ústeckých školkách je celkem sto volných míst.

„Konkrétně jsou volná místa v MŠ Skalnička, MŠ Vyhlídka a MŠ Pastelka. Vše lokalita Mojžíř, Neštěmice," sdělila Müllerová. Čísla tak jasně ukazují, že do nepříliš proslulých lokalit rodiče své děti dávat nechtějí.

„Tady naprosto souhlasím i s tím, co říká ministryně školství. Je potřeba osvěta, a to i pro rodiče, protože pro ně inkluze znamená: S mým dítětem bude chodit do školy někdo, kdo ho bude brzdit ve vývoji. Ale takhle to není a je důležité to ozřejmit a ukázat," doplnil děkan Pavel Doulík.