Jenom po cestě z Hraničáře do centra můžete najít několik obchodů s obnošenými věcmi. V jedněch je doslova narváno a ženy se tam skoro perou o nějaký ten hadřík. Druhé zejí prázdnotou, ač vypadají jako dražší butik.

Jenomže není second hand jako second hand. Buď jsou výběrové, které berou hlavně neobnošený outlet a pečlivě vybírají dovážené zboží. Nebo obchody, kterým nejde tolik o kvalitu, jako o cenu. Tam seženete všechno třeba za deset korun. Oblečení je však viditelně nošené. Ale i tam se dají najít poklady.

Zábava

„Nakupování v sekáči je takový druh zábavy. S kamarádkou tam občas zajdeme a hrabeme. Některým kouskům se smějeme, ale pokaždé si odneseme plnou tašku věcí," popsala studentka Petra Vaníčková.

„Studuji oděvní design a myslím si, že móda prezentovaná v obchodech není pro normální ženy. Ještě když nemáte zrovna velikost XS. Sekáč je dobré místo na inspiraci, mísí se tu všechny styly a doby," vysvětlila Monika Opatrná.

Second hand je oblíbený nejen u mladých dívek, které rády experimentují, ale také u maminek. Mohou zde výrazně ušetřit.

„Mám dva kluky a nestíhám nakupovat oblečení, protože rostou jako z vody. Věci na lítání po venku jim kupuji zásadně v sekáči," uvedla Marie Stejskalová.

Kvalitně a levně

Jarmila Apoleníková vede svůj Second hand dlouhých dvacet let. Za tu dobu se dá říct, že je odbornicí na toto podnikání. Největším problémem podle ní je stereotyp mnohých lidí. Myslí si, že zde najdou jen staré nekvalitní věci.

V second handu lze najít i kvalitní oděvy, často jen za zlomek jejich původní ceny.

„Základem je odlišit kvalitní sekáč od hrabárny. Ve výběrovém sekáči totiž berou zboží pouze od dodavatelů, kteří vozí outlet například z Německa nebo Anglie. To je pak nové oblečení, které vyšlo ze sezony a jde do výprodeje," vysvětlila Jarmila Apoleníková.

„Zmíněné země jsou v módě daleko vyspělejší než Češi. Takže značky často zákazníci neznají a tedy kvalitu nedokáží ocenit. Dívají se jenom na cenu, která je pochopitelně vyšší. Jenomže toto oblečení jim vydrží i několik let," popsala z vlastní zkušenosti Jarmila Apoleníková.

Tyto prodejny vypadají jako běžný butik a oblečení není rozhodně v koších. Je sice o něco dražší, ale kvalita je vidět na první pohled.

Specifický styl žen

Asi každý zná oblíbené komentáře žen na to, jak vypadají ve zkoušeném oblečení. „To se na mě nehodí, jsem na to moc stará, co na to řeknou lidi." Jarmila Apoleníková potvrzuje, že ženy po čtyřicítce jsou všechny jako přes kopírák.

„Přitom záleží pouze na tom, jak oblečení doladíte. Dokáže ženám ubrat i několik let. Jenomže české ženy jsou specifické. Mají rády uniformitu. Dívají se, co nosí ostatní a pak podle toho nakupují. Nemají moc vyhraněný styl a snaží se oblékat přiměřeně svému věku," dodala na závěr Jarmila Apoleníková.