Ve velkém se už brzy začne pracovat u Jezera Most. Dnes u něj úřady předají stavbařům území k výstavbě silnice Most Mariánské Radčice.

Je to dlouhou očekávaná investice, která je klíčová pro rozvoj zatím liduprázdné oblasti. Silnici, která se má stavět tři roky, zaplatí stát. Předpokládaná hodnota díla byla přes půl miliardy korun. Soutěží firem konečná cena klesla na 371 milionů korun. Zakázku s touto nabídkou vyhrála Společnost pro Silnici Mariánské Radčice, kterou založily firmy SDS EXMOST a Herkul.

Soutěže na výstavbu silnice podél Jezera Most se zúčastnilo pět firem, kromě vítěze také EKOSTAVBY Louny, Strabag, Silnice Group a Eurovia CS. Následovat budou další stavby a soutěže o velké zakázky.

Silnice začne novým mostem. Stavbaři využijí mimoúrovňovou křižovatku u OBI s přemostěním silnice I/13. Nový 182 metrů dlouhý most překlene tramvajovou a železniční trať a řeku Bílinu. Součástí výstavby komunikace, která nahradí původní historickou silnici zrušenou při likvidaci starého města, bude i cyklostezka.

Město Most, které je navrhovatelem projektu a investovalo do přípravy přes 45 milionů korun, většinu na výkup pozemků, zajistí technický dozor.

Most a Mariánské Radčice dělí od sebe vzdušnou čarou pět kilometrů. Silnice povede kolem okraje bývalé šachty Ležáky a skončí napojením na stávající komunikaci u Mariánských Radčic.

„Nastanou-li dopravní omezení, budeme o nich informovat," sdělil Mosteckému deníku primátor Jan Paparega.

Tudy povede silnice. Vpravo je úpatí vrchu Hněvín s dopravním koridorem a řekou Bílinou, v dáli uprostřed je kostel a vlevo území s jezerem.

Tudy povede silnice. Vpravo je úpatí vrchu Hněvín s dopravním koridorem a řekou Bílinou, v dáli uprostřed je kostel a vlevo území s jezerem. Foto: Deník/Martin Vokurka

Další etapy ožívení pustiny

Ve druhé polovině letošního roku by mělo ministerstvo financí vyhlásit veřejnou zakázku na napojení místní infrastruktury a inženýrské sítě u Jezera Most. Stavět by se mělo v letech 2017 a 2018. Tato investice se odhaduje na více než 330 milionů korun. Stát je uhradí z takzvaných 15 ekomiliard. Město má zaplatit například veřejné osvětlení nebo nadzemní objekty čerpacích stanic, celkem přibližně 10 milionů korun. Městská rada doporučí zastupitelstvu, aby tuto výstavbu schválilo.

Následovat má třetí etapa, vybudování pláže a oddechové oblasti. Na to je připraveno 70 milionů korun.

„Bez realizace těchto projektů lidi k jezeru nedostaneme," řekl primátor. Jezero se zázemím by se mohlo veřejnosti zpřístupnit v polovině roku 2018. Neměla by se tak opakovat situace z Ústí nad Labem, kde se otevřelo loni jezero Milada bez jakékoliv infrastruktury.

Majetkové vypořádání pozemků chce město Most se státem zvládnout do konce roku 2019. „Věřím, že najdeme řešení," sdělil primátor.

Jezero vzniklé zatopením jámy po těžbě uhlí je zatím oficiálně lidem nepřístupné. O pozemky se stará státní podnik Palivový kombinát Ústí, který zajišťoval napouštění jezera.

Jezero Most se stále nachází v původním dobývacím prostoru a na celé území platí zákaz vstupu. Pokuta může být až 15 000 korun.

Stavba páteřní silnice kolem jezera bude náročná. Stavbaře čeká také řada přeložek, od vodovodu po elektrické kabely. Stavět se bude i na výsypce, částečně na poddolovaném území a z části na území se složitými základovými poměry. „Navíc se jedná o práci v prostoru kolejiště tramvají a Českých drah," upozornili technici v dokumentaci.

Jezero Most zatopilo plochu 309 hektarů, po obvodu měří zhruba deset kilometrů a maximální hloubka je 75 metrů. Jeho napouštění začalo v roce 2008 a skončilo o šest let později.