Deník
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

V Mostě začínají největší a nejdražší stavby. Po nich se otevře Jezero Most

Most - Bude práce pro lidi a pak místo pro rekreaci. Stavbaři začnou na jaře budovat hlavní silnici u Jezera Most. To se má otevřít veřejnosti již se základním zázemím v roce 2018

7.3.2016
SDÍLEJ:

Jezero Most.Foto: DENÍK/Martin Vokurka

Ve velkém se už brzy začne pracovat u Jezera Most. Dnes u něj úřady předají stavbařům území k výstavbě silnice Most Mariánské Radčice.

Je to dlouhou očekávaná investice, která je klíčová pro rozvoj zatím liduprázdné oblasti. Silnici, která se má stavět tři roky, zaplatí stát. Předpokládaná hodnota díla byla přes půl miliardy korun. Soutěží firem konečná cena klesla na 371 milionů korun. Zakázku s touto nabídkou vyhrála Společnost pro Silnici Mariánské Radčice, kterou založily firmy SDS EXMOST a Herkul.

Soutěže na výstavbu silnice podél Jezera Most se zúčastnilo pět firem, kromě vítěze také EKOSTAVBY Louny, Strabag, Silnice Group a Eurovia CS. Následovat budou další stavby a soutěže o velké zakázky.

Silnice začne novým mostem. Stavbaři využijí mimoúrovňovou křižovatku u OBI s přemostěním silnice I/13. Nový 182 metrů dlouhý most překlene tramvajovou a železniční trať a řeku Bílinu. Součástí výstavby komunikace, která nahradí původní historickou silnici zrušenou při likvidaci starého města, bude i cyklostezka.

Město Most, které je navrhovatelem projektu a investovalo do přípravy přes 45 milionů korun, většinu na výkup pozemků, zajistí technický dozor.

Most a Mariánské Radčice dělí od sebe vzdušnou čarou pět kilometrů. Silnice povede kolem okraje bývalé šachty Ležáky a skončí napojením na stávající komunikaci u Mariánských Radčic.

„Nastanou-li dopravní omezení, budeme o nich informovat," sdělil Mosteckému deníku primátor Jan Paparega.

Tudy povede silnice. Vpravo je úpatí vrchu Hněvín s dopravním koridorem a řekou Bílinou, v dáli uprostřed je kostel a vlevo území s jezerem.

Tudy povede silnice. Vpravo je úpatí vrchu Hněvín s dopravním koridorem a řekou Bílinou, v dáli uprostřed je kostel a vlevo území s jezerem. Foto: Deník/Martin Vokurka

Další etapy ožívení pustiny

Ve druhé polovině letošního roku by mělo ministerstvo financí vyhlásit veřejnou zakázku na napojení místní infrastruktury a inženýrské sítě u Jezera Most. Stavět by se mělo v letech 2017 a 2018. Tato investice se odhaduje na více než 330 milionů korun. Stát je uhradí z takzvaných 15 ekomiliard. Město má zaplatit například veřejné osvětlení nebo nadzemní objekty čerpacích stanic, celkem přibližně 10 milionů korun. Městská rada doporučí zastupitelstvu, aby tuto výstavbu schválilo.

Následovat má třetí etapa, vybudování pláže a oddechové oblasti. Na to je připraveno 70 milionů korun.

„Bez realizace těchto projektů lidi k jezeru nedostaneme," řekl primátor. Jezero se zázemím by se mohlo veřejnosti zpřístupnit v polovině roku 2018. Neměla by se tak opakovat situace z Ústí nad Labem, kde se otevřelo loni jezero Milada bez jakékoliv infrastruktury.

Majetkové vypořádání pozemků chce město Most se státem zvládnout do konce roku 2019. „Věřím, že najdeme řešení," sdělil primátor.

Jezero vzniklé zatopením jámy po těžbě uhlí je zatím oficiálně lidem nepřístupné. O pozemky se stará státní podnik Palivový kombinát Ústí, který zajišťoval napouštění jezera.

Jezero Most se stále nachází v původním dobývacím prostoru a na celé území platí zákaz vstupu. Pokuta může být až 15 000 korun.

Stavba páteřní silnice kolem jezera bude náročná. Stavbaře čeká také řada přeložek, od vodovodu po elektrické kabely. Stavět se bude i na výsypce, částečně na poddolovaném území a z části na území se složitými základovými poměry. „Navíc se jedná o práci v prostoru kolejiště tramvají a Českých drah," upozornili technici v dokumentaci.

Jezero Most zatopilo plochu 309 hektarů, po obvodu měří zhruba deset kilometrů a maximální hloubka je 75 metrů. Jeho napouštění začalo v roce 2008 a skončilo o šest let později.

Autor: Martin Vokurka

7.3.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Jana Novotná (uprostřed) dostala jako první Češka Cenu za vynikající výkony ve Fed Cupu.
14

Rozhovor s Novotnou? Zdvořilost, šarm a jasné názory

Podporujete, aby homosexuální páry mohly adoptovat děti?
4 33

Jak to vidí Petr Koděra: Konečně se do sebe opřeli

Přepočet středočeských hlasů povede ke změně volebních pravidel

Musí se udělat něco pro zlepšení, pokud nechceme přestat tvrdit, že ve volbách své zástupce demokraticky vybírají občané. Takový signál – a to s vysokou naléhavostí – vyslalo v neděli veřejné jednání Nejvyššího správního soudu v Brně (NSS). Ten na základě stížnosti voliče přepočítával preferenční hlasy na kandidátkách ODS v polovině Středočeského kraje – v 915 okrscích ze 625 obcí a měst. Těch má kraj celkem 1144.

Česká televize točí podle reálných kauz. Metanolová aféra se dočká plátna

Metanol a Dukla 61 – filmy podle skutečných událostí, které právě natáčí Česká televize. Zatímco ten první pojednává o takzvané metanolové aféře, při níž jen v Česku zemřelo  49 lidí a více než stovku dalších obětí čekaly trvalé zdravotní následky, druhý je inspirovaný událostmi léta 1961, kdy při havárii v havířovském dole Dukla zahynulo 108 horníků.

Stavba dálnice D7 nabrala skluz, auta na nový úsek vyjedou později

/FOTOGALERIE/ Termín dokončení dálnice D7 ještě není oficiálně stanoven. Mělo by to být v průběhu léta.

Lanovka na Petříně, v zoo a na Smíchově. Které další Praha plánuje?

Pražské lanovky. V metropoli najdeme sice jen tři, ale za to jsou všechny něčím unikátní. Praha se tak pyšní lanovkou z konce 19. století, lanovkou s nejmenším převýšením v celé České republice a nejmenší lanovkou, o které často Pražané nemají ani tušení. Na jaké další lanové dráhy se můžete těšit v budoucnu?

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT