Význam železniční trati Žatec - Lužná u Rakovníka dál klesá. Zatímco ještě před pár lety po ní jezdily i mezinárodní rychlíky z Prahy do Chomutova, Karlových Varů a Německa, v současné době už chybí i přímé spojení s Prahou. Spěšné vlaky z Jirkova a Chomutova jedou buď do Lužné nebo Rakovníka, a kdo chce do Prahy, musí si přestoupit. Před pár lety z trati navíc téměř vymizely osobní vlaky, nahradily je na provoz levnější autobusy.

O klesajícím významu trati svědčí i fakt, že ji chce stát přesunout z celostátní dráhy mezi regionální železnice. „V minulých dvaceti letech se situace významně změnila, a proto je potřeba aktuálně reflektovat podle určitých kritérií statusy jednotlivých tratí. Jedná se o standardní revizi všech tratí v republice. Tratě měly statusy, které dlouhodobě neodpovídaly jejich významu," sdělil Martin Novák z tiskového oddělení Ministerstva dopravy ČR.

Přesunutí z celostátní do regionálních tratí je pouze administrativní počin, cestujících se změna nijak nedotkne. Trať bude i nadále provozovat Správa železniční dopravní cesty, privatizace se podle mluvčího nechystá.

Trať Žatec - Lužná se stavěla ve druhé polovině 19. století v rámci Buštěhradské dráhy. Ta vedla z Prahy přes Kladno, Žatec, Chomutov a Karlovy Vary až do Chebu. Síť spojovala Krušné hory a Podkrušnohoří s Prahou. Měla řadu odboček, některé jsou dnes už mimo provoz. Například z Chomutova do Křímova. Úsek mezi Žatcem a Lužnou byl zprovozněn 4. února 1871 v rámci tratě Chomutov Lány. Požadavek na stavbu trati vzešel od producentů cukru a chmele na Žatecku a Lounsku a souvisel i s rozvojem těžby hnědého uhlí v podkrušnohorské oblasti.

V posledních letech význam trati mezi Žatcem a Lužnou poklesl. Počet nákladních vlaků se snížil, stejně tak jako osobních. Většina lidí při cestě mezi Chomutovem, Žatcem a Prahou využívá autobusy. Cesta po silnici trvá mezi Žatcem a Prahou zhruba hodinu, vlakem dvě. Dnes jezdí mezi Žatcem a Lužnou u Rakovníka tři páry spěšných vlaků denně a jen jediný osobní vlak.