Teď cestující tráví v rychlíku dvě hodiny a osmnáct minut. Chystaný koridor však podle plánů míjí Ústí nad Labem, což chce tamní radnice změnit.

Česká strana dokončuje územně-technickou studii na úsek Praha-Lovosice. Nová trať by měla nejkratší cestou protínat Podřipsko a Litoměřicko směrem k Českému středohoří. Podle Zdeňka Neusara z tiskového oddělení Ministerstva dopravy ČR však nelze předpokládat, že na stavbě tohoto úseku by se začalo pracovat před rokem 2020.

Velmi rychlé vlaky, které by zkrátily cestu z Berlína do Prahy ze současných čtyř hodin a třiceti minut na dvě hodiny a pětadvacet minut, tak budou projíždět krajinou zřejmě ne dříve než za dvacet let.

Problémem je, kudy vést novou trať z Lovosic směr Drážďany. Ústečtí protestují proti plánu, podle kterého by se trať vyhnula krajskému městu.

Tím nyní prochází jeden ze čtyř tranzitních železničních koridorů. Pohodlně a bez přestupu se tak Ústečané dopraví do Prahy, Bratislavy, Berlína či Hamburku. V plánu novostavby železniční trati Drážďany – Praha, který představili Sasové, je trasa vedena v širokém pásu mezi Teplicemi a Ústím.

„Radní se shodli, že je v zájmu města, aby zvažovaný koridor vedl přes Ústí a aby tu byla zastávka rychlých vlaků. Jednání s cílem tento zájem podpořit povede primátor Josef Zikmund," řekla mluvčí města Romana Macová.

Zásadním dokumentem pro rozvoj hlavních dopravních tras je evropské nařízení TEN-T (trans-european-network-transport), jehož revizi před rokem schválila EU. „Síť TEN-T je dělena do dvou vrstev, kdy hlavní síť má být dokončena do roku 2030 a globální síť do roku 2050," řekl ČTK Zdeněk Neusar z tiskového oddělení Ministerstva dopravy ČR.

V síti TEN-T chybí úsek Ústí – Drážďany. O jeho zařazení podle Neusara ČR spolu s Evropskou komisí usiluje. Česko spolu se Saskem proto nyní zadává studijní práce, na jejichž základě by trasa mohla být do sítě zařazena.