Podle Iva Jirouška, který Marii provozuje, bývají plavby do Píšťan docela obsazené. „Přívoz v Zálezlech lidé využívají docela nahodile, ale to je spíš tím, že o tom nevědí. Naposledy minulou neděli jsem se až lekl, čekalo tam snad dvacet lidí s bicykly", smál se.

Střekov pomohl

Ačkoliv jsou Dolní Zálezly na plavebním řádu zhruba tři roky, přívoz do Církvic tu funguje sotva měsíc. Dostat se přes vodu na druhou stranu do Církvic ale před desítkami let nevyžadovalo tak dlouhou zajížďku jako dnes. „Ještě když jsem býval malý kluk, tak tu přívoz býval," vzpomínal starosta obce Miroslav Suchý. „Převozník umřel, loď shnila a bylo po přívozu. Když jsem nastoupil do funkce starosty, měl jsem sen, že ho pomůžu obnovit."

Jenže zaplatit to z obecních peněz se ukázalo jako nemožné. Úsilí kolem lodní dopravy nakonec podpořil Ústecký kraj. „Na stavbu mola přispěl částkou 142 tisíc korun z programu obnovy venkova," připomněla Magdalena Hanáčková z kanceláře hejtmanky.

Zálezlům se také podařilo navázat spolupráci se střekovským obvodem. Starostka Miroslava Lazarová uvedla, že církvické molo postavili za peníze obvodu. „Stálo zhruba 350 tisíc korun. V těchto místech bývalo molo od 14. století a zmizelo v roce 1945. Jsem ráda, že jsme mohli navázat na tak dlouhou tradici. Také mě těší, že ho má v plavebním řádu i Porta Bohemica," dodala.

Rozvoj plavby

Zavedení lodní linky do Dolních Zálezel vítá i Karel Punčochář z Klubu českých turistů (KČT). „Turista se může svézt lodí a pak dál pokračovat třeba na kole. Je to atraktivní oblast, která si to zaslouží, v Německu to funguje jinak, s námi se to nedá srovnávat."

Přívoz z Dolních Zálezel do Církvic je v provozu od června. „Letos zatím zkoušíme prázdninový plavební řád. Máme to vymyšleno tak, že je možné u nás a v Církvicích přestoupit z Marie na výletní loď Porta Bohemica."