Ten zatím dotuje mezi oběma městy jen provoz vlaků. Na zasedání zastupitelů v Litvínově to navrhl jako jednu z možností ředitel Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova Marcel Dlask. Je to reálné nebo jde jen o planou hrozbu?

Dopravnímu podniku nejde o zanedbatelnou částku. Od kraje by na meziměstskou dopravu mohl podle Dlaska získat až 20 milionů korun. Nyní se na tuto částku skládají Most s Litvínovem. „Čtyřikrát jsme letos žádali kraj o dotaci na podporu tramvají mezi městy, čtyřikrát neúspěšně,“ připomněl ředitel Marcel Dlask. Podle něj by se o peníze z kraje měla více snažit i města. Ulevilo by se totiž jejich rozpočtům a peníze by mohla využít jinde. Před zastupiteli potom přednesl návrh, že Ústeckému kraji může dopravce oznámit, že od ledna končí s tramvajovou dopravou na trati z Mostu do Litvínova. To by mohlo úředníky z Ústí nad Labem přimět k zamyšlení a řešení nastalých potíží tisíců cestujících. Tramvaje jsou totiž daleko využívanější než vlakové spojení z města pod Hněvínem do města chemiků. „Ale vzali bychom si takto cestující jako rukojmí. Takže takto radikální řešení nemůžeme kvůli lidem přijmout,“ připustil Dlask.

Peníze z Ústí nepošlou

Ostatně kraj se nechystá na tramvaje přispět dvaceti miliony, ani jinou částkou. Vlaky jsou podle něj lepší než rychlodráha. „V návrhu rozpočtu Ústeckého kraje na rok 2012 není počítáno s kompenzací provozu tramvajových linek mezi městy Most a Litvínov v uvedené výši, ani v žádné jiné. Při sestavování rozpočtu bylo problematické najít řešení již pro stávající rozsah dopravy, nemohly tedy vznikat nové nároky,“ uvedla na dotaz Mosteckého deníku mluvčí Ústeckého kraje Magdalena Hanáčková. Objednávka tramvajové regionální dopravy mezi městy Most a Litvínov není v současné době podle jejích slov v možnostech Ústeckého kraje. „A to také pro svou vysokou jednotkovou cenu, respektive kompenzaci, ve vztahu k její kapacitě a kvalitativním parametrům,“ dodala Hanáčková.

Ušetří kilometry

Aby města nemusela příští rok sahat do kapsy o poznání hlouběji, než letos, aby pokryla ztrátu v hromadné dopravě, bude muset dopravce šetřit. Omezovat se mají například málo využívané posilové spoje. „Sníží se tak počty najetých kilometrů,“ uvedl Václav Cihlář, vedoucí odboru nakládání s majetkem na litvínovské radnici. Šéf dopravního podniku cestující uklidňuje, že nejde jen o prvoplánové omezování dopravy. „Dopravní podnik přistoupil po sedmiměsíčním sledování provozu k tomu, že omezuje linky vytížené na méně jak 10 procent. Nejezdíme zbytečně a zbytečně neutrácíme peníze měst,“ řekl před litvínovskými politiky Marcel Dlask. Podle jeho vyjádření je cílem dopravní společnosti, aby v roce 2013 při dotacích schválených od měst byl rozpočet firmy vyrovnaný.