„Počítal jsem s tím, že 1. června budeme zrušeni," uvedl vedoucí ústeckého oddělení železniční policie Roman Jelen a dodal: „Konec železniční policie se odkládá od měsíc k 1. červenci. Ústecké oddělení mělo zhruba 12 osob, teď už budu moci do služby nasazovat na zbývající měsíc omezeně 7 až 8 policistů.

Obavy

Již začátkem února Deník informoval o obavách, s kterými železničáři očekávají netrpělivě začátek dubna. Tehdy má být již zřejmé, jestli bude zachována železniční policie, či rozpuštěna. Tehdy jsme uvedli, že policisté z železniční policie by mohli posílit policejní oddělení, která mají kvůli předchozímu propouštění policistů dnes podstav. Na druhou stranu by zrušením železniční policie došlo k prohloubení problémů s kriminalitou na železnici.

„Železniční policie měla být zrušena již k 1. červnu, ale naštěstí to lidé v pražských kancelářích nestihli papírově vybavit a život železniční policie se prodlužuje ještě o jeden měsíc," uvedl k situaci ústecký senátor Jaroslav Doubrava.

Senátor považuje rušení železniční policie za chybné rozhodnutí. Začátkem února Doubrava pro Deník uvedl: „Zloději se mohou radovat. Tím bude železnice více nekrytá. Policisté nebudou moci do takové míry jako dnes cíleně zasahovat v prostředí, které dobře znají. Mají speciální zkušenosti a proškolení nutné pro akce v prostředí železnice," komentoval situaci ústecký senátor Jaroslav Doubrava.

Souhlasí s nim Miroslav Gloss, organizační pracovník Odborového sdružení železničářů v Ústí nad Labem. Považuje přítomnost policistů na dráze za nenahraditelnou. Také se již začátkem roku vyjadřoval k nebezpečí zrušení železniční policie. „Doprovody vlaků policisty i zásahy policistů železniční policie se z hlediska pravomocí při zásazích nedají srovnat s bezpečnostními agenturami. Také vyšetřování trestné činnosti na železnici vyžaduje speciálně proškolené policisty."

Očima prezidenta

Podle policejního prezidenta Petra Lessyho se znalosti policistů neztratí. Budou tuto práci moci využít na obvodních odděleních. Budou ale mít kromě železnice na starosti daleko širší teritorium.

„Nejsme v situaci, kdy si můžeme dovolit mít specializovaná pracoviště podle jednotlivých typů doprav," uvedl na dotaz Deníku.

Konec přichází

Železniční oddělení byla postupně omezována a v Ústeckém kraji zůstala v Děčíně a v Ústí nad Labem. Jde jenom o torzo někdejší železniční policie. Podle železničářů citelně chybí policisté specializující se na železniční problematiku na Mostecku a Chomutovsku. Podél tratí spojených s velkými železničními stanicemi od Chomutova až po Děčín policie eviduje značný počet krádeží kovů. Nejnebezpečnější jsou krádeže kabelů ze zabezpečovacích zařízení železnice. (ro)