Radní Chomutova a Jirkova se na společném zasedání sejdou po několika letech (viz infoblok dole). „Téma je jasné změny v dopravním podniku," předestírá chomutovský radní a předseda představenstva DPChJ Jaroslav Komínek. To on jednání inicioval. Chomutovskému deníku představil i konkrétní návrhy. Zajímavé a třeskuté zároveň.

Zrušit Prahu, zlevnit MHD

Jedním z nich je zrušit autobusovou linku Chomutov Praha, která stojí zhruba milion měsíčně. „Přitom je už několik let ztrátová, podnik na ní prodělává každý měsíc tři sta tisíc korun," upozorňuje Komínek. Na druhou stranu je lidmi stále hodně využívaná.

Svoji výdělečnost linka ztratila, když na stejné trase začaly jezdit oblíbené žluté autobusy konkurenční Student Agency. Podnik mohl několik let linku držet i přes narůstající ztrátu, protože měl jiné výdělečné zakázky od kraje. Jenže o ty přišel, nedokázal je obhájit ve výběrových řízeních.

Jak by podnik ušetřené peníze využil? To by se lidem líbit mohlo. „Chceme navrhnout snížení jízdného, například i časových jízdenek. Také zavést dopravu zdarma pro důchodce a držitele plakety Jánského. A budou peníze i na to, abychom přidali řidičům," vypočítává předseda představenstva.

Opatrný Jirkov

Jirkov je zatím opatrnější. Starosta Radek Štejnar sice říká, že je pro to „ořezat vše, co je ztrátové", u linky do Prahy o tom ale není úplně přesvědčený. „Lidé jsou na linku zvyklí. Navíc když ji zrušíme, Student Agency bude bez konkurence a dá se čekat, že rychle zvedne cenu. A doplatí na to cestující," varuje. Proti diskuzi prý ale nic nemá a je možné, že návrh podpoří.

Jirkov má však své vlastní téma pro dopravu. A sice definitivní konec trolejbusů. „Myslím si dokonce, že politicky je daleko jednodušší rozhodnout o zrušení trolejbusů než o lince do Prahy," podotkl k tomu to Štejnar. „Technicky to asi bude náročné, ale ekonomicky je to jednoznačné. Všichni vidí obrovské rozdíly v nákladech trolejbusů oproti autobusům na plyn. Takové rozhodnutí se nám vyplatí."

Komínek si je ekonomických rozdílů vědom také. A potvrdil, že konec trolejbusové dopravy se bude ve středu projednávat rovněž. Už jen proto, že Jirkov má jasně stanovené datum od 1.1. 2017 nebude trolejbusy platit. Rozhodlo o tom už před časem zastupitelstvo. „Tento datum budu striktně prosazovat, ačkoli Chomutov dřív navrhoval ho posunout," dodal Štejnar.

Na jednu jízdenku po celém kraji

Zřejmě nejméně kontroverzní bude zapojení podniku a jeho linek do Integrované dopravy Ústeckého kraje. V podstatě to znamená, že bude stačit jediná jízdenka/karta pro cestování po celém okrese i kraji, ať už linkovými autobusy nebo MHD v různých městech. „Chtěli bychom ji zavést od 1.1. 2016," doplnil Komínek.

Společně po čtyřech letechDřív byla společná zasedání radních Chomutova a Jirkova běžná, konala se každého čtvrt roku. Není divu, města spoluvlastní dopravní podnik, těsně spolu sousedí, mají podobné problémy. Přesto už je to několik let, kdy se společné zasedání konalo. „Pokud vím, tak naposledy to bylo v roce 2011," říká chomutovský radní Jaroslav Komínek. „Pokusy o svolání prý byly, ale rady se nikdy nesešly. I teď mě někteří odrazovali, že se nesejdeme. Ale máme důležitá témata a věci k řešení, některá pět minut po dvanácté. Takže věřím, že účast bude dostatečná."