„Víme, že se v asteroidech nachází minerály s obsahem vody. Víme to díky meteoritům, které dopadly na zemský povrch,“ vysvětlil autor studie Andrew Rivkin z univerzity aplikované fyziky Johna Hopkinse v americkém Marylandu. „Je možné, že se voda na Zemi dostala právě prostřednictvím srážek s asteroidy.“

Snímek nočního nebe s Mléčnou dráhou nad observatoří Paranal.
Kolik váží Mléčná dráha? Vědci dosáhli zatím nejpřesnějších výsledků

Kombinací pozorování přibližně 20 tisíc blízkých asteroidů pozemskými dalekohledy a analýzy meteoritů spadlých na Zemi došli vědci k zajímavému závěru. V blízkosti naší planety se ve vesmíru nachází mezi 400 a 1200 miliardami litrů této životodárné tekutiny.

Přesnost měření

„Je hned několik způsobů, kterými se dají takové výpočty provést. Všechny ale naznačují, že výskyt asteroidů s obsahem vody je daleko běžnější, než jsme doposud předpokládali podle úlomků ze Země. Desítky z nich jsou přitom v průměru větší než jeden kilometr,“ vysvětluje Rivkin.

Odpoutání lodě Crew Dragon od Mezinárodní vesmírné stanice.
Vše šlo podle plánu. Kosmická loď Crew Dragon úspěšně přistála v Atlantiku

Pozorování důkazů o výskytu vody by přitom mohla narušit voda v zemské atmosféře, vědci se proto zaměřili na jiné znaky, které přítomnost vody běžně provázejí. Přesnější výsledky by mohl přinést Vesmírný dalekohled Jamese Webba, jehož start je plánován na rok 2021.

Vesmírná těžba

Zkoumání vody v blízkosti naší planety přitom není důležité jen k odhalení původu pozemského života. Voda ve sluneční soustavě by totiž v budoucnu mohla usnadnit vesmírné mise. Při rozložení na vodík a kyslík totiž může posloužit jako raketové palivo.

Využití vesmírných těles k extrakci vody by tak mohlo výrazně snížit náklady na lety do vesmíru. Odpadla by nutnost dopravit na oběžnou dráhu těžké nádrže s palivem, díky čemuž by vesmírné rakety nepotřebovaly k překonání zemské přitažlivosti tak vysoký výkon, jako nyní.

„Asteroidy jsou ideálními kandidáty pro budoucí vesmírnou těžbu. Mohly by být využity k doplňování paliva satelitů. Je totiž daleko jednodušší dopravit materiál z asteroidů než z povrchu planety,“ vysvětluje ve své studii Rivkin.

Rázové vlny, které vznikly při překročení rychlosti vzduchu.
Unikátní záběry. NASA vyfotila rázové vlny nadzvukových letounů