Michael James Massimino, známější jako Mike Massimino, se proslavil zejména jako první člověk na světě, který tweetoval z vesmíru, a pak také jako první astronaut, jenž ve vesmíru přibral na váze z astronautského jídla. "Moc mi chutnal Mac se sýrem," pochlubil se letos v létě skupině reportérů, s níž se setkal v pekárně Orwashers na horním západním Manhattanu. Vychvaloval si také, jak se povedlo ve vesmíru zrekonstruovat například krevetový koktejl nebo lepivou rýži, jež měla tu přednost, že ani při nulové gravitaci neodlétávala od lžíce.

Vítězný návrh obydlí na Marsu.
Osidlování jiných planet? Postačí posádka žen a zmražené spermie

Jak v obsáhlé reportáži uvedl web Popular Science, Massiminova vášeň pro vesmírnou kuchyni je pozoruhodná právě kvůli mnoha nedostatkům, jaké vesmírné jídlo má - většinu pokrmů tvoří dehydratované potraviny v sáčcích (kvůli zachování maximální trvanlivosti), které mají nejčastěji želatinovou konzistenci, aby se zabránilo poletujícím drobkům nebo kapkám plujícím v prostoru. Také celková nabídka jídel je i z tohoto důvodu dost omezená.

Ty vesmírné budou nadýchanější

"Když mluvíte o pečení ve vesmíru, zní to ze začátku trochu hloupě - a možná ještě hůř, když si uvědomíte, kolik překážek bude muset pekař překonat," píše web Popular Science.

Mars už není jen červený, je i modro-černý
Do Marsu narazil meteorit. Na povrchu planety odkryl něco, co nikdo nečekal

Foto: archiv Astronomického ústavu AV ČR:Luboš Perek
Doyen české astronomie: Snažil jsem se, aby byl kolem Země větší pořádek

Nejdřív trouba, potom celá kuchyně

Členové této speciální kosmické "cookies aliance" zatím neuvedli, kolik jejich experiment bude stát a kdo platí náklady. NanoRacks uvedla jen to, že náklady na podobné pokusy se pohybují kolem 35 tisíc dolarů (přibližně 800 tisíc korun) a výše, což ale nezahrnuje dopravu experimentálního výsledku (upečených cookies) zpět na Zemi. Ale i kdyby se tento test nezdařil a poživatelné cookies se ve vesmíru upéct nedaly, nemusí to být nutně ztráta - nová speciální trouba totiž může najít své uplatnění pro nějaký jiný účel, například v oblasti 3D tisku. Hodně předmětů používaných ve vesmíru musí třeba už na Zemi projít vysokými teplotami, aby byly ve vesmíru použitelné. Topné těleso na Mezinárodní vesmírné stanici by mohlo například dovolit astronautům vyrobit si přímo v kosmu jejich náhradní díl.

Posádka Apolla 11 v roce 1969. Zleva: Neil Armstrong, Michael Collins, Edwin Aldrin.
Člověk zanechal stopu na Měsíci před 50 lety. Co tehdy skutečně Armstrong řekl?

Ani konečným dlouhodobým cílem Zero G Kitchen není jen jedna trouba na pečení. Firma chce postupně vytvořit kompletně vybavenou kuchyni, schopnou vařit ve vesmíru čerstvá jídla. O takové službě se sice občas mluví v souvislosti s vizionářskými představami "hotelů na oběžné dráze" nebo dlouhodobých pobytů na Marsu, ale Fichtenbaumovi počítají podle svých slov s mnohem představitelnější vizí běžných kosmických letů. Důvodem jsou i pracovní specializace obou manželů: Ian Fichtenbaum pracuje v oblasti financí a rozvoje podnikání pro Bradford Space, jeho žena Jordana v restauračním průmyslu, takže jsou oba velmi prakticky založení.

Důvodem, proč chtějí k testování svých nápadů využít zejména Mezinárodní vesmírnou stanici, je to, že tato stanice představuje v podstatě obří laboratoř, kde lze zkoušet věci spojené s každodenním životem. "Když se zamyslíte nad tím, jakou laboratoř mají všichni lidé doma, zjistíte, že pro většinu lidí je to jejich kuchyně," říká Ian Fichtenbaum. "Proto nás napadlo vyzkoušet ve vesmíru něco, co s životem na Zemi bezprostředně souvisí."

Proč? Astronauti budou šťastnější

Celá věc má ještě jednu rovinu, a tou je duševní pohoda astronautů. Podle Massimina totiž touží při delším pobytu ve vesmíru po pozemském pohodlí, a právě to by jim měla vlastní kuchyně zprostředkovat.

"Krátkodobě přežijete téměř kdekoli. První let do vesmíru trval jen 15 minut, takže jste s sebou nemuseli mít prakticky nic. Ale čím jsou vesmírné výpravy delší, tím pohostinnější a obyvatelnější prostředí vyžadujete. Nejde jen o to, abyste se udrželi naživu, ale také o to, abyste byli šťastní. To má i praktický důsledek: když jsou lidé spokojenější, jsou výkonnější," říká Massimino.

Americký astronaut Buzz Aldrin z mise Apollo 11 na měsíčním povrchu