Je to už téměř patnáct let, kdy Steve Jobs, vizionář a zakladatel kalifornské firmy Apple s logem nakousnutého jablka představil chytrý telefon, který definoval další vývoj celého segmentu. „Toto je den, na který jsem se těšil dva a půl roku. Znovu objevujeme telefon. Je to výsledek let výzkumu a vývoje,“ uvedl Jobs ve slavné prezentaci v roce 2007, na níž představil první model iPhone.

Revoluční zařízení uživatelé ovládali jen za pomocí prstů. I když to nebyl úplně první dotykový telefon, na nástup iPhonu nedokázal žádný jiný výrobce adekvátně reagovat několik let. Kombinoval funkce telefonu, přehrávače hudby a internetového prohlížeče. Technologický průlom znamenala zanedlouho možnost stahovat nejrůznější aplikace.

Ve druhé vlně se stylový telefon dostal i do rukou zákazníků v České republice. Při zahájení prodeje v roce 2008 se před obchody tvořily fronty.

Deset let bez vizionáře

První miliardu prodaných přístrojů kalifornský výrobce oznámil po devíti letech, nyní Apple čísla nezveřejňuje. Podle analytiků již dosáhl na dvojnásobek. Po vydání nového modelu ve čtyřech verzích jich firma má celkem již přes třicet druhů.

Experti se o budoucnost společnosti nebojí. Pátého října ale uplyne deset let od smrti Jobse, zachránce Applu, který se v roce 1997 vrátil do vedení upadající firmy a oživil ji úspěchem prvního počítače iMac. „Apple pravděpodobně ztratil svou inovační výhodu s odchodem Stevena Jobse, ale věřím, že si vybudoval dostatečně silnou základnu na podporu prodeje až do příští velké technologické revoluce,“ napsal ještě před pandemií Kamil Vacek, zakladatel a šéf TCCM, jednoho z největších prodejců mobilních telefonů ve střední a východní Evropě.

Dominance pěti společností

Nová řada mobilů jeho mínění v tomto segmentu v podstatě potvrzuje. U aktuální generace jablíčkových telefonů se čeští i zahraniční recenzenti vesměs shodují na tomto výsledku: opět lepší displej, opět lepší kamery a senzory, delší výdrž baterie. Ideální nástroj odrážející dobu sociálních sítí, kdy jsme vlastně všichni tvůrci. Jistě potěší příznivce značky, úplné nováčky u Apple patrně uhrane. Přesto nic převratného.

Experti již netrpělivě vyhlížejí další technologickou revoluci. Zdá se, že nepřijde ze Západu, nýbrž z Dálného východu – Asie. Má to svou logiku. Devadesát procent světového trhu s mobily si ukouslo pět společností, kromě amerického Apple je to korejský Samsung, čínští Xiaomi, Huawei (Honor) a obří koncern BBK Electronics.

Před pár dny v podcastu Miloše Čermáka Jedno procento podotkl odborník Vacek, že trh s mobily na další zásadní technologickou inovaci čeká již poměrně dlouho. „Od roku 2007 je to hrozná nuda. Deset let před nástupem prvního iPhonu bylo nejzajímavějších,“ řekl Vacek s tím, že si to uvědomil při vytváření největšího muzea mobilních telefonů, které se otevře v listopadu v Londýně.

Nejnovější vychytávky, jako ohebný displej, s nímž přišel třeba Samsung, nebo nedávno odhalený prototyp rolovacího displeje, už náročnější uživatele na zadek neusadí.

Zdroj: Youtube

Stanou se další revoluční technologií chytré brýle? Čínský výrobce Xiaomi v polovině září oficiálně představil vyvíjené Smart Glasses – nositelné zařízení v podobě brýlí. Mimo jiné mají být schopné zobrazovat zprávy a oznámení, telefonovat, navigovat, pořizovat fotografie a překládat text přímo před očima uživatele. Své vlastní chytré brýle už uvádí zatím jen na zahraniční trh Facebook, spolu se značkou Ray-Ban. Připojují se k chytrému telefonu prostřednictvím rozhraní Bluetooth. Díky zabudovaným kamerám v brýlích lidé mohou tomu pořizovat snímky a natáček krátká videa, díky mikrofonům a reproduktorům dovedou nahradit bezdrátová sluchátka pro telefonování a uživateli ve spojení s mobilem poslouží i pro poslech hudby.

Umíte si představit plnohodnotný přesun mobilů z rukou na nos? Zatím možná ne, ale ani před dvaceti lety jsme netušili, co všechno budeme moci ovládat zařízením menším než čokoláda. Stejně tak je možné, že tato novinka skončí na technologické slepé koleji. To ukáže až čas.