Dinosaurus, z jehož kostry se dochovalo zhruba 65 procent včetně lebky, kyčlí, žeber, nohou a ocasu, byl podle paleontologů tyrannosauřím dědečkem. V době smrti bylo Scottymu, jak zkamenělého ještěra badatelé pojmenovali, nejméně 28 let a vážil úctyhodných 9,8 tuny, tedy více, než například většina dnešních slonů.

Oblast Saskatchewanu, která tou dobou byla subtropickým rájem, obýval zhruba před 68 miliony lety. Podle informací zveřejněných v magazínu The Anatomical Record však tamní život nebyl procházkou růžovým sadem. Žebra vykazují stopy vyléčených zlomenin, čelist zase známky infekce.

Scotty musel o své teritorium bojovat s dalšími predátory. Polámané ocasní kosti byly podle serveru National Geographic poničeny během zápasu, pravděpodobně kousnutím jiného tyrannosaura. „Soudě podle všech těchto zranění to nebyl jednoduchý život, dokonce ani pro krále predátorů,“ říká paleontolog Nizar Ibrahim z univerzity Mercy v americkém Detroitu.

Výjimečné stáří

Nový objev vědců dokazuje, že se masožraví veleještěři mohli dožívat vyššího věku a dorůstat větší velikosti, než paleontologové předpokládali na základě dostupných zkamenělin. Právě tyrannosaurus rex patří mezi nejlépe zmapované dinosaury, vědci totiž mají k dispozici fosilie více než 20 exemplářů.

„S dalšími objevy těchto teropodů budeme nacházet další podobné výjimečně velké a staré jedince,“ říká vedoucí výzkumného týmu Scott Persons z univerzity v Albertě. „Nepřekvapilo by mě, kdyby dokonce překonaly dosud známé T-Rexe.“

Robustní tělo

Paleontologové objevili Scottyho již v roce 1991. Trvalo však více než dvě desetiletí, než dokázali jeho ostatky vyzvednout. Byly totiž uvězněné ve velice tvrdé skále, odkud bylo podle National Geographic extrémně obtížné je vyprostit.

Nakonec však Personsův tým mohl na základě nalezených určit veleještěrův věk a velikost. Průřezy kostmi ukazují, že jejich struktura byla neobvykle robustní. Podobnou v minulosti zaznamenali u jiného exempláře, který zemřel ve věku 28 let, Scotty tak mohl být ještě starší. Stehenní kost zase posloužila jako klíčový důkaz mohutnosti jeho těla.

„Studováním živých zvířat vědci zjistili, že čím širší je stehenní kost, tím více hmoty musela unést. Scottyho stehenní kost dosahuje průměru neskutečných 21 centimetrů, cž znamená, že jeho dvě nohy mohly nést okolo deseti tun, plus mínus několik set kilogramů,“ vysvětluje National Geographic.

Odhady vědců by však mohly být mírně nadnesené. Metoda měření kostí totiž nemusí být bezchybná. Důvodem jsou rozdíly v pohybu některých živočichů. Tyrannosauři totiž podle některých důkazů byli daleko rychlejší a obratnější, než jiné predátoři z dávných dob, například allosauři. Jejich kosti tak mohly být masivnější, aby dokázaly zvládat zátěž při rychlém běhu.

Matoucí spinosauři

Hmotnost navíc není jediným měřítkem, kterým lze porovnávat velikost zvířete. Zatímco tyrannosauři disponovali zavalitější stavbou těla, jiné druhy byly útlejší, ale zároveň vyšší. Podle některých odborníků mohly rozdíly panovat i mezi jednotlivými exempláři T-Rexů.

„Žádný druh nedemonstruje tento rozpor lépe, než spinosauři. Napůl vodní dinosaurus žil před zhruba 100 miliony lety v oblasti dnešní severní Afriky. Od tlamy k ocasu měřil zhruba patnáct metrů, tedy více, než tyrannosaurus. Pokud však budeme odhadovat jeho hmotnost podle velikosti stehenních kostí, vyjde nám přibližně 1,6 tuny,“ říká National Geographic.

Tito ještěři přitom ve skutečnosti mohli vážit daleko více. Většinu svého času totiž trávili ve vodě, díky čemuž nepotřebovali tak silní končetiny. Jejich kosti byly navíc daleko hustší, než u jiných predátorů. „Spinosauři svým způsobem narušují tradiční schéma. Šlo o vysoce specializované teropody s unikátním ekologickým kontextem, byly to spíš vodní monstra,“ vysvětluje Ibrahim.

Drobné detaily

Pozornost odborníků však zatím směřuje ke Scottymu. Vědci plánují detailně prostudovat zejména jeho „dramatické“ oblouky nad očima a „rohy“ na stranách lebky. „Všichni mluví o tom, jak velký jedinec to byl. Ale mě nejvíce zajímají drobné detaily - malé kousky záhad,“ uzavírá Person.