Přísahají na ni i hollywoodské celebrity, například herec Benedict Cumberbatch či modelka Heidi Klum. Obrovskou popularitu si v posledních letech mezi lidmi toužícími po zhubnutí nadbytečných kil získala dieta nazvaná 5:2.

Navzdory složitosti názvu je její princip jednoduchý. Lidé se po většinu času obejdou bez složitého počítání kalorii. Velmi zjednodušeně řečeno, po pět dní v týdnu lidé při této dietě jedí prakticky normálně - vyhýbají se pouze konzumaci tučných a nezdravých jídel. „Zbylé dva dny pak příjem potravy radikálně omezí na zhruba 500 kalorii denně," uvádí web Science Alert.

Dieta patří do kategorie těch, které pracují s přerušovaným půstem. „Některé výzkumy naznačují, že tento způsob hubnutí není o nic lepší než konvenční diety, jiné však tvrdí, že časově regulované stravování má významné výhody - včetně benefitů pro zdraví člověka, které jsou mnohem výraznější, než jaké se pojí s tradičními dietami. Nově zveřejněná studie, kterou připravili vědci z londýnské Queen Mary University, identifikovala důvody, proč upřednostit dietu 5:2 před jinými," píše web Science Alert.

Podle autorů nové studie, která byla zveřejněna v časopisu PLOS One, je úbytek hmotnosti u diety 5:2 sice podobný jako při konvenčních dietách. Zázračné zhubnutí od ní tedy očekávat nelze, pro hubnouci lidi je však mnohem přijatelnější. „Zjistili jsme, že ačkoliv dieta není stran zhubnutí lepší než tradiční přístupy, uživatelé dietu 5:2 preferují, jelikož je pro ně jednodušší a pohodlnější," uvedla psycholožka Katie Myersová Smithová z londýnské Queen Mary University of London.

V praxi to znamená, že lidé jsou právě u této diety ochotni setrvat déle a proces hubnutí je pro ně příjemnější než u tradičních diet.

Tradičními dietami se přitom myslí takové, kde neexistuje žádné rozdělení na dny s omezeným a normálním přísunem jídla, nýbrž je při nich jídelníček upraven trvale.

Tuto doporučím

Vědci dietu 5:2 zkoumali na vzorku tři sta lidí s nadváhou. Nejdříve je přitom rozdělili do tří skupin po sto lidech. „První skupina absolvovala jedno sezení s odborníkem, při kterém dostala pokyny k dodržování jedné z tradičních diet. Druhá skupina se účastnila jednoho sezení s odborníkem, který jim vysvětlil, jak dodržovat dietu 5:2 a lidé v tomto případě dostali také leták s recepty na vhodná jídla a webové stránky, kde se mohou o dietě dozvědět více. Pak už se ale museli spolehnout sami na sebe. Třetí skupina rovněž dodržovala dietu 5:2, v tomto případě se však lidé po dobu šesti týdnů navíc účastnili podpůrných sezení, na kterých mohli o dietě pravidelně diskutovat," popisuje experiment web Science News.

Všechny tři skupiny následně nový plán stravování musely dodržovat celý rok a po tuto dobu je vědci sledovali. Po roce odborníky zajímalo nejen to, kolika účastníkům experimentu se podařilo shodit, ale také to, jak svoji zkušenost hodnotili.

Stran úbytku váhy vykazovaly všechny tři skupiny podobné výsledky - z první "tradiční" skupiny shodilo alespoň pět procent tělesné váhy 15 procent účastníků, z druhé skupiny, která dostala k dietě 5:2 jen úvodní pokyny, shodilo alespoň pět procent tělesné váhy 18 procent účastníků, a ze třetí skupiny, která během diety 5:2 docházela na podpůrná sezení shodilo alespoň pět procent váhy 28 procent lidí.

Avšak stran subjektivního hodnocení diet měl rozhodně navrch program 5:2. Účastníci experimentu se ve velké míře shodli, že by jiným lidem doporučili právě dietu 5:2. „Zpětná vazba od lidí rovněž ukázala, že ti, kteří absolvovali hubnutí podle diety 5:2 se častěji rozhodli pokračovat v tomto způsobu stravování i po ukončení experimentu," píše web Science Alert.

Podle vědců dieta u lidí zabodovala více i proto, že při postupu 5:2 nemusí natolik měnit svůj životní styl. „Tento přístup je pro lidi jednodušší a atraktivnější," shrnují vědci v odborném článku.

Po pět dní v týdnu si lidé při dietě 5:2 nechávají prakticky svůj běžný jídelníček, i když se tím samozřejmě nemyslí, že se budou ve velkém ládovat třeba bramborovými lupínky či hamburgery. V zásadě se ale nemusí při jídle omezovat pouze na vybrané potraviny a hlídat si, kolik kalorii mohou či nemohou sníst. Rovněž je doporučeno začít více sportovat. Po zbylé dva dny pak musí příjem potravy lidé výrazně utnout - a sníst maximálně 500 kalorii. Tyto dva dny je vhodné proložit dny s běžným stravováním, nemít je po sobě, a rovněž se během nich vyhnout výraznějším fyzickým aktivitám.