Přes 17 tisíc let stará lastura původně patřila tritonce, tedy velkému mořskému plži, který žije ve vodách Atlantského oceánu. Objevena byla při archeologických výkopech v podhůří Pyrenejí nedaleko Marsoulasovy jeskyně.

Jedná se o oblast, kterou podle vědců na konci poslední doby ledové osídlili zástupci pravěké kultury Magdalénien. "Podle dosavadních zjištění je jeskyně Marsoulas naprosto jedinečná - a to nejen ve Francii, ale i v Evropě - a možná dokonce v celosvětovém kontextu," citoval vědce server ScienceAlert.

Dávný omyl

Po svém objevení byla 31 centimetrů dlouhá a 18 centimetrů široká lastura označena za obřadní číši. Vědci si totiž nevšimli žádných umělých úprav a dlouho se domnívali, že její špička byla ulomena náhodou. V následujících letech byla lastura zapomenuta. Že nejde o pohár tak vyšlo najevo až při inventarizaci sbírek Touloského muzea, kde byla uložena.

Tehdy totiž analýza Francouzského národního centra pro vědecký výzkum odhalila, že lastura má na sobě několik úprav. Patřily mezi ně například rýhy, které měly usnadnit její držení, a náhodou nebyla ulomena ani špička - stalo se tak kvůli vytvoření prostoru pro umístění náustku.

Důkazem, že lastura není obyčejným nástrojem byla i její výzdoba, upozornil server ScienceAlert. Původně na ní byly okrem namalované obrazce o velikosti a tvaru otisku prstů, které byly velmi podobné pravěkým malbám na stěnách jeskyně Marsoulas.

Tři čisté tóny

Nová zjištění vedla vědce k názoru, že se jedná o nejstarší hudební nástroj svého druhu - a to dosud funkční.  Archeologové tak nechali na lasturu zahrát profesionálního hráče na lesní roh, který z ní dokázal dostat tři tóny velmi blízké čistému H, D a C.

"Ten zvuk je svým způsobem spojení. Přímé spojení se zástupci magdalenské kultury," konstatovala vedoucí pracovnice Francouzského národního centra pro vědecký výzkum Carole Fritzová.

Podle vědců mohl být nástroj používán při náboženských obřadech, nebo jako svolávací zařízení. "Intenzita zvuku je stále úžasná. Dokážeme si představit, jak se musel takto silný zvuk rozléhat například uvnitř jeskyně," nechal se slyšet další člen vědeckého týmu Philippe Walter.

Maglalenién byla archeologická kultura a zároveň poslední velká civilizace období paeolitu. Jednalo se o lovce, kteří se brzy rozšířili napříč celou Evropou. Kultura vymizela asi před 12 tisící let, když se výrazně oteplilo klima, přípomněl server ScienceAlert.

Pro účely dalšího výzkumu si vědci nechali ve 3D tiskárně vytvořit repliku lastury, přesto se domnívají, že některá tajemství nástroje nikdy neodhalí. "Nedokážeme rekonstruovat pravěkou hudbu," uzavřel Walter.