O hypersonických letadlech se mluví jako o letounech budoucnosti. Tyto stroje se pohybují vysokou nadzvukovou rychlostí, většinou se zmiňuje pětinásobek rychlosti zvuku. Využití by mohly najít i v komerční letecké dopravě, díky čemuž by lidé mohli létat z Evropy třeba do Austrálie nebo do Ameriky za kratší dobu, než nyní trvá cesta autem z Ostravy do Karlových Varů.

Většina z více než třicítky firem vyvíjejích a testujících podobné stroje pochází z Ameriky či Asie, nyní se ale do závodu zapojil i další evropský startup. Tým stojící za konceptem Destinus dokonce věří, že už v příštím desetiletí nabídne první komerční lety. 

Lockheed Martin F-35 Lightning II
Jak se létá s F-35? Piloty mění v mistry taktiky, v kokpitu je zvláštní ticho

Firma Destinus navíc uvádí, že její letouny budou nejen rychlé a pohodlné, ale také ekologické. „Evropský hypersonický startup slibuje lákavé letové časy jako je trasa Frankfurt-Sydney za 4 a čtvrt hodiny, či let z Memphisu do Dubaje za tři a půl hodiny. Letouny mají mít vodíkový pohon a létat pětinásobkem rychlosti zvuku,“ shrnuje stanice CNN, která o záměrech informovala.

První dva prototypy firmy (zatím supersonické, tedy nadzvukové) mají za sebou testovací lety, na konci roku čeká testovací let třetí, vylepšený prototyp. 

Zdroj: Youtube

Ne všichni ale věří, že zatím vysoké tempo společnosti, která vznikla teprve před dvěma lety ve Švýcarsku, se podaří udržet. „Tak, jako se to děje u amerických hypersonických letounů, časová osa, hlavní mise a cesta společnosti k výdělku se každý rok posouvají na dráhu, která je spíše hyperbolická než hypersonická,“ upozorňuje například komentář listu Forbes.

Článek zmiňuje třeba to, že současný plán konceptu Destinus na uvedení pětadvacetimístného hypersonického letounu pro cestující předcházel značně nadnesený záměr na uvedení hypersonického letadla pro přepravu zboží, jež mělo plnit svůj úkol už od roku 2025.

Zelené letadlo

Na pokračujícím vývoji letounů Destinus pracují inženýři v Německu, Španělsku či Francii. Společnost dokonce dostala i granty od španělské vlády. Podle současných plánů by se jimi první pasažéři mohli proletět už koncem tohoto desetiletí. „První letadlo pro 25 lidí by mělo vzlétat z ranvejí na vybraných mezinárodních letištích kolem let 2030 až 2032. Následovat by mělo uvedení mnohem větších hypersonických letounů s kapacitou kolem 100 pasažérů,“ zmiňuje magazín Forbes. 

To má také snížit ceny, neboť podobný zážitek bude minimálně v prvních letech vyhrazený jen pro boháče. „Ve 40. letech tohoto století ale už podle vedení startupu bude dostupná velká verze letounu s více třídami, včetně ekonomické. Doufají, že ceny vodíku nutného pro pohon výrazně poklesnou, čímž se sníží i ceny letenek,“ píše CNN. 

Vizualizace hypersonického letadla.
Ze Šanghaje do New Yorku za dvě hodiny? Pro hypersonická letadla žádný problém

Mimochodem, podobné termíny si pro uvedení svých hypersonických letounů do provozu stanovila i čínská společnost Space Transportation, o jejichž záměrech již Deník informoval. Její letouny mají létat dvakrát rychleji než to před lety dokázal Concorde.

Evropský startup se ovšem od konkurentů liší tím, že plánuje postupně nabídnout zcela bezemisní letadla. Pro tento účel je má pohánět vodík. „S našimi stroji se snažíme o velmi, velmi dlouhý dolet, tedy letět z Evropy do Austrálie rychlostí 5 machů. Kdybychom použili běžné letecké palivo, byl by letoun docela těžký, zatímco vodík je ve srovnání s tím velmi lehký,“ nastínila pro CNN manažerka společnosti Martina Löfqvistová. 

V současnosti ale prototypy zatím kombinují vodík a konvenční letecké palivo. Na ekologický pohon se přechází ve chvíli, kdy stroj letí alespoň trojnásobkem rychlosti zvuku.