Maxdome, jak se Il-80 označuje, poprvé vzlétl v roce 1985. Letové zkoušky s požadovaným palubním vybavením však začaly až o dva roky později. Západní média pak poprvé zaznamenala tyto lety v roce 1992, kdy byly letouny uvedeny do provozu. Celkově byly postaveny čtyři letadla, která jsou ve výzbroji ruského letectva.

Letadlo pro soudný den

Základem Iljušinu Il-80 byl civilní dopravní letoun Il-86. Důvodem byl dostatečně široký trup k umístění potřebného rádiového vybavení a palubní elektroniky.

Nicméně ruský gigant se viditelně velmi liší od komerčních bratranců. Nemá žádná okna kabiny. Kokpit si je sice zachovává, ale s blokující přepážkou. Tyto změny byly zavedeny z důvodů ochrany cestujících před elektromagnetickým pulsem (EMP) nebo jaderným výbuchem. Počet dveří na horní palubě letounu byl snížen, přičemž zůstalo pouze jedno vzduchové okno.

V přední části trupu je umístěn velký komunikační satelit (SATCOM) s anténami. Na ocase letounu je instalována nízkofrekvenční anténa (VLF), která slouží ke komunikaci s ponorkami. Je zde také prostor pro další senzory nebo komunikační anténu. Uvnitř motorů jsou umístěny dvě velké kapsle s elektrickými generátory, které mají na svých koncích nasávací lopatky vzduchu a výfuky proudových motorů. Pod pilotní kabinou je umístěn výsuvný nástavec umožňující tankování ve vzduchu.

Ukrajinští vojáci v zákopech v Donbasu.
Bitva pěti brigád. Expert popsal, jak musí Západ vyhnat Rusy z Ukrajiny

Iljušin Il-80 je tak vhodným letadlem do „soudného dne“, jelikož je schopen vykonávat své primární úlohy v téměř jakýchkoliv podmínkách. Obrovským plusem je také jeho spolehlivost a stabilita ve vzduchu.

Jenže má i své mouchy. Největší nevýhodou je velká hmotnost. Pro nezkušeného pilota je tak velmi obtížné vzlétnout. Kvůli tomu také Maxdome vyžaduje delší vzletovou dráhu, což zároveň vylučuje možnost jeho provozu na některých letištích.

Ruský stroj se za dobu jeho činnosti podařilo také vykrást. Z jeho útrob bylo při rutinní údržbě odcizeno 39 kusů rádiového vybavení. Později bylo prohlášeno, že chybějící vybavení nemělo strategický význam. Mluvčí Kremlu, Dmitrij Peskov, pro CNN k případu jen dodal: „Budou přijata opatření, aby se to už neopakovalo.“

Zprávy naznačují, že Rusko vyvíjí třetí generaci Iljušinu, která má být brzy představena, ale zatím o ní nebyly zveřejněny žádné informace. „Výrazně se prodlouží doba bojové služby a rozšíří se okruh pro velení jednotkám,“ uvedl pro CNN nejmenovaný zdroj.

Srovnání s americkým protějškem

Letecká pýcha protější světové velmoci má volací jméno Nightwatch a je modifikovanou verzí letounu Boeing 747. Do provozu byla zařazena v roce 1974, tedy o téměř dvě desetiletí dříve než ruský Maxdome. Také Američané disponují čtyřmi vyrobenými kusy.

Přehlídka při příležitosti Dne vítězství, 9. 5. 2022 na Rudém náměstí v Moskvě
Rusko oslavilo Den vítězství. Putin přirovnal invazi ke druhé světové válce

Hlavní paluba je rozdělena do šesti funkčních místností, které slouží pro velení, konference, briefingy, operační tým, komunikaci a odpočinek. E-4B je schopné přepravit až 112 osob. Oproti ruskému letadlu si zachovává okna v kabině, ale je údajně chráněn před elektromagnetickým pulsem odstíněním zařízení a kabeláže, přičemž v kokpitu zůstaly analogové přístroje. V jeho charakteristickém hrbu na vrchní části trupu se skrývá vysokofrekvenční a satelitní anténa pro komunikaci se zemí.

Nightwatch potřebuje ke kompletnímu doplnění paliva dva plně naložené tankery Boeing KC-135. Také je možné jej natankovat za letu. Letoun dokáže vydržet plně funkční ve vzduchu 35 hodin, avšak pro případ nouze byl navržen tak, aby zvládnul i celý týden. To za předpokladu doplňování paliva za letu.

Také americké letectvo začalo mezi lety 2021 a 2022 vyvíjet náhradu za E-4. Nový stroj je v současné době známý jako Survivable Airborne Operations Center.

Jak ruské, tak americké letouny mají za sebou jednu generaci, která již byla vyřazena ze služby. 

Iljušin Il-80
- Volací jméno: Maxdome
- První let: 5. března 1987
- Zařazen do provozu: 1992
- Vyrobeno kusů: 4
- Rozpětí křídel: 48,1 metru
- Délka: 59,5 metru
- Výška: 15,8 metru
- Nosná plocha: 320 m2
- Pohon: 4 x dvouproudový motor NK-86
- Maximální rychlost: 970 km/h
- Cestovní rychlost: 850 km/h
- Dolet: 3600 kilometrů
- Dostup: 11 000 metrů