V roce 1983 se sedmdesát dobrodruhů s šedesátimetrovým šnorchlem a vozidlem Toyota Land Cruiser, přezdívaným bahenní krab, rozhodlo u australského města Darwin projet mořské dno. Po třech kilometrech se však museli vynořit, protože narazili na skálu. Jejich rekord nyní chtěla pokořit třicetičlenná skupina vedená Tommym Lawrencem.

V sobotu ráno 29. července se vydala se stejným vozem, byť patřičně upraveným, z přístavu Darwin. Podvodní trasa vedla na pláž Mindil přes několik bahnišť protkaných plynovými potrubími a po celou dobu si účastníci museli dávat pozor na krokodýly a žraloky.

„Bylo to stresující,“ řekl deníku The Guardian Lawrence a dodal: „Měli jsme spoustu problémů. Některé úseky byly tak bahnité, že jsme se neustále brodili.“ Vylíčil také, jak v hloubce třiceti metrů museli s pomocí nafukovacích bójí tahat z bahna zapadlý automobil. Potápěči pak museli čelit silnému tlaku, kvůli kterému se každých patnáct minut střídali na pozici řidiče.

Tým s vozidlem Land Cruiser ujel sedm kilometrů pod vodou:

| Video: Youtube

Zdolání sedm kilometrů dlouhé cesty zabralo přes dvanáct hodin, tedy zhruba o pět hodin déle, než se plánovalo. Když však oranžový Land Cruiser vyjel ze zčeřené vody na pevninu, čekající dav jásal nadšením. „Všichni se nahrnuli k autu, děti skákaly na zadní sedadla. Jeden kluk tam měl pár ryb, nevím, kde se tam vzaly,“ sdělil lídr projektu.

Tým složený z motoristů, inženýrů a potápěčů nyní věří, že se mu podařilo vytvořit světový rekord v nejdelší a nejhlubší jízdě pod vodou. Oficiální potvrzení zatím ještě nepřišlo.

O výpravě se chystá dokument

Plánování odvážného dobrodružství trvalo rok. Tommy Lawrence pro stanici ABC News uvedl, že tento nápad dostal, když si vzpomněl na počin z roku 1983. „Navrhl jsem, že bychom to mohli i natočit a udělat dokument,“ řekl. Lawrence je totiž producentem tamního automobilového pořadu, chtěl však natočit film o Land Cruiserech, které jsou v Austrálii nesmírně populární a považují se za kultovní vozy.

Pro projekt nejdřív museli najít vyřazené vozidlo řady J40, které následně opravili a speciálně upravili. Automobil mimo jiné vybavili vodotěsným elektrickým motorem a 150 kilogramů vážícími pneumatikami naplněnými vodou. Obnova Toyoty trvala asi šest měsíců, během kterých se potýkali například i s nedostatkem financí. Často jim však pomohlo, že se lidem jejich nápad líbil, a tak jim poskytli garáže nebo nářadí zadarmo. Podobně se jim podařilo získat i členy družstva.

Lawrence nyní o výpravě chystá dokumentární snímek. Očekává, že se na plátně objeví v únoru příštího roku. Slavného „oranžového bahenního kraba“ chce na chvíli vystavit ve zdejším obchodním centru. „Poté ho vyřadíme, znovu opravíme a zprovozníme,“ prozradil.