Před sedmi lety objevil orbitální teleskop Kepler hvězdný systém Kepler-47, jež se nachází v souhvězdí Labutě (Cygnus) vzdáleném asi 3400 světelných let od Země. Tvořila ho dvojice planet, jež obíhala hned dvě hvězdy najednou. Zatímco vnitřní planeta, „rozpálená koule“ o něco menší než Neptun, dostala jméno Kepler-47b, ta vnější, „plynný obr“ velikostí přesahující Uran, byla pojmenována Kepler-47c.

Pro obě planety je společné, že obíhají dvojici hvězd. První z nich je hvězda velikostí podobná Slunci, ale o poznání méně zářivá, druhou červený trpaslík třetinové velikosti, jehož zářivost odpovídá jednomu procentu zářivosti Slunce.

Již v roce 2012 mluvili někteří odborníci o tom, že v unikátním hvězdném systému může existovat i další planeta. A to se nyní potvrdilo. Mezi oběma již dříve objevenými planetami totiž s periodou 187 dní obíhá i planeta Kepler-47d, jejíž poloměr odpovídá asi sedminásobku Země.

„Určitě jsme nečekali, že se nám podaří objevit největší planetu celého systému. Bylo to téměř šokující,“ citoval server Geek Williama Welshe, který byl součástí výzkumného týmu univerzity v americkém Santa Diegu.

Potvrzení existence třetí planety

Právě Welshův tým objevil i předchozí dvě planety. „Již v roce 2012 jsme byli přesvědčeni o tom, že jsme zaznamenali náznak třetí planety. Potřebovali jsme však získat více dat, abychom si tím mohli být jisti,“ vysvětlil další z členů vědeckého týmu Jerome Orosz. „Jakmile se nám podařilo určit pravděpodobnou oběžnou dráhu třetí planety, dokázali jsme díky opětovné analýze získaných dat potvrdit její existenci,“ dodal.

Vědecký tým nebyl překvapen pouze velikostí nově objevené planety, upozornil server Geek. Průměrná teplota na planetě Kepler-47d je totiž asi 50 stupňů Fahrenheita (10 stupňů Celsia), což je o poznání víc než 26 stupňů Fahrenheita (-3,33 stupňů Celsia) planety Kepler-47c.

Potvrzení existence třetí planety v systému Kepler-47 je tak v mnohém přelomové. Vědci totiž nyní mohou lépe porozumět tomu, jak celý systém funguje. „Ukazuje se, že systémy tvořené několika planetami, které od sebe nejsou příliš vzdálené, jsou v naší galaxii poměrně běžné,“ citoval server Geek z prohlášení univerzity v Santa Diegu.