Kráter, jehož průměr je odhadován přibližně na 70 kilometrů, objevili výzkumníci již v roce 1979. A to přesto, že vzhledem ke svému stáří není struktura viditelná pouhým okem. Až dosud však nikdo netestoval stáří kráteru.

„Západní Austrálie nás přitahovala, protože se jedná o velmi starou oblast, nečekali jsme ale, že objevíme kráter tak starý jako je tento. Je sice možné, že někde venku čeká na objevení ještě starší kráter, ale problémem je, že nás tlačí čas. Musíme ho najít dříve, než ho zcela zničí eroze a my tak ztratíme doklad o rané historii naší planety,“ citoval zpravodajský web BBC profesora Chrise Kirklanda, jednoho ze spoluautorů výzkumu.

Stáří kráteru vědci určili na základě izotopické analýzy malých zirkonů a krystalů fosforečnanů, ve kterých se nacházely části uranu. Výsledky analýzy jsou přitom relativně přesné, protože právě uran se postupem času rovnoměrným tempem rozkládá na jiné prvky (kupříkladu olovo).

VIDEO: Jak vznikl kráter Yarrabubba

A jak se v australské pustině vzal kráter? Podle vědců dopadl před 2,2 miliardami let na kilometry tlustou vrstvu ledu, jež ve stejné době pokrývala většinu povrchu Země, asteroid. Jeho dopad uvolnil do zemské atmosféry značné množství páry, která následně působila jako skleníkový plyn a planetu ohřála. Právě dopad asteroidu proto mohl vést ke konci jedné z dob ledových.

Vzácná svědectví o minulosti

Jak upozornila BBC, kráter Yarrabubba je nejméně o 200 milionů let starší než druhá nejstarší známá struktura podobného typu – kráter Vredefort, jenž se nachází v provincii Svobodný stát v Jihoafrické republice a pro svůj geologický význam byl v roce 2005 zařazen do seznamu lokalit světového dědictví UNESCO.

Objevený kráter nedaleko pobřeží Skotska:

„Už jen samotné stáří kráteru nás nadchlo. Ale právě zasazení existence kráteru do kontextu událostí, ke kterým došlo na planetě Zemi, činí náš objev velmi zajímavým,“ dodal profesor Kirkland.

Impaktní krátery vznikají nárazem jiného tělesa a mají průměr od několika mikronů do tisíce kilometrů. Ačkoli poskytují vzácná svědectví o minulosti modré planety, na Zemi existuje pouze 190 podobných struktur.   „Objevy jako je i tento přepisují stránky odborných publikací a ukazují nám, jak se vyvíjela naše planeta. Nikdy se vám neomrzí,“ řekl serveru ScienceAlert geochemik Aaron Cavosie, který se účastnil výzkumu.