Nevídaný nález vědci objevili v jižní Číně v prefektuře Kan-čou. Věří, že dinosaurus je bezzubý oviraptor neboli zloděj vajec. K tomu, aby malého tvora co nejlépe poznali, jim výrazně pomohl právě výjimečný stav fosilie.

„Kosti dinosauřích mláďat jsou křehké a jen velmi zřídka se ve zkamenělinách zachovají. O to vzácnější je tento kousek,“ sdělila profesorka geologie Darla Zelenitskyová. Dodala, že dosud odborníci o tom, co se děje uvnitř dinosauřího vejce před vylíhnutím, téměř nic nevěděli.

Nově popsaný dinosaurus Brighstoneus simmondsi se od ostatních odlišoval baňatým nosem. Vyskytoval se na britském ostrově Wight.
Přelomový nález. Lékař v důchodu se za lockdownu nudil, objevil nového dinosaura

Odborníci dali embryu přezdívku Baby Yingliang po muzeu, které zkamenělinu zatím přechovává. Vejce je dlouhé přibližně sedmnáct centimetrů a dinosaurus není větší než třiceticentimetrové pravítko. Od hlavy až po špičku ocasu měří sedmadvacet centimetrů.

Objev odborníkům umožní lépe porozumět vztahu mezi ptáky a dinosaury. Zkamenělé mládě je ve stočené poloze, kterou nazývají „tucking“. Tu dnešní ptáci zaujímají těsně před vylíhnutím. „To ukazuje, že toto chování u moderních ptáků se prvně vyvinulo mezi jejich dinosauřími předky,“ vysvětlil vedoucí týmu vědců, kteří vejce zkoumají, Fion Waisum Ma agentuře AFP.

Jak vypadá celá kostra?

Část těla malého dinosaura je podle informací BBC stále zakrytá horninou. K odkrytí toho, co je pod kamenem vědci využijí pokročilé způsoby skenování. Díky tomu v budoucnu vytvoří obraz toho, jak vypadá celá kostra mláděte.

Všichni dnešní ptáci se vyvinuli ze skupiny teropodů. Ti se vyznačovali tím, že chodili po dvou nohách a většinou to byly dravé bestie. Řadí se mezi ně například Tyrannosaurus rex nebo menší velociraptoři.

Baby Yingliang patří do skupiny oviraptorů, kteří jsou právě teropodní dinosauři. Tito opeření obři žili v dnešní Asii a Severní Americe v průběhu křídy asi před sto až šestašedesáti miliony let.

Vědcům se nyní povedlo zjistit, jakou rychlostí se pohybovali někteří teropodi, což je podskupina dinosaurů. Kostra jednoho z teropodů na snímku.
Žádný člověk by jim neutekl, ani Usain Bolt. Vědci ví, jak rychlí byli dinosauři

Ptákům se nepodobají jen specifickým chováním před vylíhnutím, ale také dalšími znaky. Dinosauři z této skupiny údajně na svých vejcích seděli a zahřívali je stejně, jako to dělá dnešní ptactvo. A to i ti největší z nich, kteří si je dokázali uspořádat tak, že je nerozmáčkli.

Vejce našli v čínské provincii Ťiang-si v roce 2000. Unikátní embryo dinosaura pak na dlouhá léta skončilo zapomenuto ve firemním skladě kamenické společnosti. Znovuobjevili ho až poté, co zaměstnanci procházeli staré boxy při stavbě muzea Yingliang, které se zaměřuje na horniny a dotuje ho výše zmíněná společnost.