Křehkou krásu vystavuje na odiv už pouze v muzejních sbírkách. Xerces modrý, druh motýla, jenž žil na jediném místě na světě, Sanfranciském zálivu, zmizel z přírody před zhruba osmdesáti lety. „Naposledy byl viděn na počátku čtyřicátých let dvacátého století, méně než sto let poté, co ho vědci popsali," připomíná server Science News.

Přesto se odborníci o motýla zajímají doteď. Dlouho totiž mezi nimi panovaly spory, zda je Xerces modrý samostatným druhem, nebo pouze poddruhem jiného, rozšířenějšího modrého motýla. Kde je pravda, zjistili vědci až nyní. „Tým z Cornellovy univerzity si vzal třiadevadesát let starý muzejní exponát z muzea v Chicagu. Z malého kousku tkáně hmyzu extrahovali odborníci DNA. Navzdory věku tkáně tým mohl porovnat genetickou informaci Xerces s DNA jiných, blízce příbuzných motýlů," uvádí web Science News.

Díky mravenčí práci se vědcům podařilo rozlousknout velký hmyzí oříšek. Testy DNA potvrdily, že Xerces modrý byl druhem, nikoliv poddruhem. Toto zjištění zároveň s sebou přineslo jinou zásadní informaci - Xerces je prvním druhem hmyzu, který vyhubili lidé.

O tom, že právě lidstvo stojí za zmizením působivého modrého motýla z přírody, se vědělo již dříve. Zároveň ale panovalo přesvědčení, že je Xerces pouze odrůdou jiného, dosud stále v přírodě existujícího druhu. Nové zjištění vše změnilo. „Když jsme Xerces vyhubili, přišli jsme o jeden důležitý kousek skládačky biologické rozmanitosti v Sanfranciském zálivu," poznamenala Corrie Moreauová, vedoucí výzkumného týmu z Cornellovy univerzity.

Xerces modrý ze Sanfranciského zálivu zmizel s rychlým rozvojem průmyslu v oblasti. „Vyhubení motýla je přičítáno zničení přírodního území, na kterém pobýval, i vymizení jeho potravy. To vše v důsledku roztahování měst. K zániku druhu mohl přispět i příliv invazivních mravenců, kteří se do oblasti dostali zřejmě díky námořní přepravě zboží," uvádí server Science News.

Návrat díky klonování

I když by se mohlo zdát, že Xerces modrý je pro lidstvo nenávratně ztracený, možná není všem dnům konec. Podle Moreauové by mohlo pomoct klonování či jiné výdobytky genetického inženýrství, díky kterým by se motýl mohl vrátit do přírody. Zároveň je ale k podobné možnosti skeptická. „Je otázkou, zda bychom čas, energii a peníze neměli směřovat spíše k ochraně stále existujících druhů, o kterých však víme, že jsou v ohrožení," zamyslela se vědkyně.

Ve Spojených státech amerických aktuálně vyhubení hrozí třeba druhu motýla El Segundo modrý. „Tento hmyz se vyskytuje v okolí Los Angeles. On, i další populace motýlů, jsou stále ohroženější změnou klimatou i používáním pesticidů," upozorňuje web Science News.