Asteroid nese označení 2006 QV89 a ESA jej uvádí mezi 870 objekty, které představují nebezpečí pro Zemi. Doslova jde o objekty, "u kterých byla zjištěna nenulová pravděpodobnost dopadu". Asteroid byl v celkovém pořadí rizikových objektů zařazen na čtvrté místo. Jde však o jediný objekt v TOP 10, který může Zemi ovlivnit ještě letos.

ESA nicméně upozorňuje, že i tak je pravděpodobnost dopadu asteroidu velmi nízká. Seznam rizik agentura sestavuje podle takzvané Palermské stupnice, která měří potenciální rizika dopadu. Hodnoty na stupnici, které jsou menší než −2, označují události, pro které neexistují žádné pravděpodobné důsledky.

Hodnoty mezi −2 a 0 pak odrážejí situace, které vyžadují pozornost a monitorování. Nynější asteroid 2006 QV89 má podle Centra pro studium objektů blízkých Zemi na Palermské stupnici hodnotu -3,63.

Asteroid má průměr zhruba 40 metrů, což je o devět metrů kratší, než je šířka fotbalového hřiště. Podle vědců má asteroid 2006 QV8 zhruba 0,014procentní šanci (1 ku 7000), že 9. září skutečně dopadne na Zem. Pravděpodobnost je tedy velmi nízká.

Vědci odhadují, že asteroid proletí ve vzdálenosti 6,8 milionů kilometrů od Země. Pro srovnání, Měsíc je od Země vzdálen 384 400 kilometrů.

Asteroid, který prolétl kolem Země v květnu letošního roku, se naší planetě přiblížil na 4,8 milionu kilometrů. Americká vesmírná agentura NASA definuje asteroidy či planetky jako "blízkozemní" v případě, když se dostanou do vzdálenosti 193,2 milionů kilometrů od Země.

Poprvé v roce 2006

2006 QV89 poprvé spatřili vědci ve vesmírné observatoři Catalina Sky Observatory v Arizoně v roce 2006. Nutno dodat, že to není poprvé, co se objevil v blízkosti Země. Dvakrát se přiblížil Zemi v padesátých letech, jednou v šedesátých a sedmdesátých a dvakrát pak v osmdesátých. Následně až roku 2003 a 2006. Podle vědců se pak těleso k Zemi znovu přiblíží odhadem v roce 2032.

NASA již v červnu loňského roku vydala svou zprávu Národní strategie připravenosti a akční plán ve snaze zlepšit schopnost Země řešit s předstihem různá rizika spojena s blízkými vesmírnými tělesy. Zpráva například popisuje i hrozby malých asteroidů, podobných tomu, který v roce 2013 vybuchl nad ruským městem Čeljabinsk. Následná tlaková vlna, která odpovídala 30 až 500 kilotun TNT vyrazila okna tisíců budov do vzdálenosti 100 kilometrů a zranila více než 1100 lidí. Tehdy šlo o asteroid velikosti autobusu.

Jak asteroid zničit?

NASA ve spolupráci s ESA a dalšími organizacemi pravidelně monitorují vesmírnou oblohu a sledují pohyb potenciálně nebezpečných objektů. Soustředí se zejména na asteroidy a komety, jejichž trajektorie letu by se mohla protnout s dráhou Země.

V květnu letošního roku provedly rovněž rozsáhlé cvičení, které mělo simulovat pád asteroidu. To mělo za úkol odhadnout, jak by na něj mohli vědci reagovat. Asteroid se jim nakonec v simulaci pomocí raket podařilo odklonit, část se však odlomila a explodovala přímo nad New Yorkem.

Exploze by měla sílu výbuchu jaderné bomby. Naštěstí v simulaci trvalo 10 dní, než by asteroid na New York dopadl, takže bylo dost času na to metropoli evakuovat. Nutno dodat, že šlo pouze o simulaci, během které byly některé podmínky značně přehnané.

V květnu rovněž NASA představila reálný plán, jak případný asteroid zničit či odklonit. Testovací mise Double Asteroid Redirection Test (DART), při které narazí kosmická loď do malé planetky Didymos a pokusí se změnit její dráhu, je naplánována už na září 2022.