Přestože jsou záběry na videu zrnité, představují výjimečný a vzácný pohled na zánik nebeského tělesa. Podle astronomů by konečně mohly odhalit, co tyto záhadné exploze způsobuje. Informuje o tom web Futurism s odkazem na tiskovou zprávu NASA.

Podle této zprávy existují v současnosti dvě hlavní teorie týkající se vzniku kometárních výbuchů, a obě se týkají ledového povrchu komety, jenž se odpařuje vlivem Slunce, a pohání tak tuto "nebeskou skálu" vpřed.

Na VIDEO od NASA se můžete podívat ZDE.

Úspěch na druhý pokus

Vesmírný dalekohled TESS, který NASA používá k hledání vzdálených exoplanet (planet obíhajících kolem jiné hvězdy než našeho Slunce), posloužil už mimo jiné k podrobnějšímu výzkumu komety nazvané 46P/Wirtanen, jenž byl publikován minulý měsíc v odborném astronomickém titulu The Astrophysical Journal Letters. Tento projekt však otázku explozí těchto nebeských těles neobjasnil. Analýza nyní pořízených dat by už astronomům některé potřebné odpovědi přinést mohla.

(Kometu 46P/Wirtanen objevil už v roce 1948 americký astronom Carl A. Wirtanen. Tato kometa patří do Jupiterovy rodiny komet s krátkoperiodickým oběhem, nejblíže ke Slunci se na své oběžné dráze dostala naposledy loni v prosinci, pozn. red.)

Výbuchy souvisejí s ledem

Jaké varianty tedy vědci zvažují, pokud jde o kometární výbuchy. Jedna z teorií říká, že nestabilní led na povrchu komety může zasáhnout náhlá horká vlna, která zahájí okamžitou explozi. Druhá počítá s tím, že led je vystaven - a okamžitě odpařen - Sluncem, načež se povrch komety zhroutí nebo dojde k jiným geologickým projevům.

"Předvídat, kdy dojde ke vzplanutí komety, zatím neumíme. Ale přesto jsme nemohli současné pozorování načasovat lépe. K výbuchu došlo jen pár dní poté, co jsme ho zahájili," pochválil současný úspěch Tony Farnham, astronom z University of Maryland, který řídí současný výzkum.