Každý, kdo ovládá samořídící vozidlo jedoucím po silnicích Spojeného království, bude přejmenován na „odpovědného uživatele” a nebude trestně odpovědný v případě dopravní nehody. Revoluční návrh přednáší vládní odborníci na právo.

Britskému parlamentu chtějí nastínit postup v právní odpovědnosti, když do ulic vyjedou samořídící vozidla. Návrh chtějí projednat pravděpodobně ještě letos. Bude se týkat vozidel, u kterých se očekává, že motorista zůstane za volantem a v nouzovém případě převezme řízení z režimu autopilota.

Na vině bude výrobce či software

Podle plánu Law Commission by změna mohla znamenat konec pokut za překročení rychlosti pro „odpovědné uživatele”, protože nebudou hnáni k odpovědnosti za chyby způsobené jejich auty. Budou mít také imunitu vůči dalším dopravním přestupkům, jako je například jízda na červenou. Odpovědnost se tím přenese na výrobce vozidla nebo jeho samořídící počítačový software.

„Odpovědní uživatelé” sice díky tomu budou moci sledovat filmy na monitoru ve vozidle nebo si třeba číst knihu během cesty, ale budou muset být na sedadle řidiče, aby v případě nouze získali opět kontrolu nad vozidlem. Stejně tak budou muset složit řidičské zkoušky a být držiteli řidičského průkazu.

Zachovají si také další povinnosti řidiče, jako jsou pojištění, kontroly bezpečného upevnění nákladu a zajištění bezpečnostních pásů u dětí. Bude se na ně i vztahovat limit pro jízdu pod vlivem alkoholu.

Podle právních odborníků je nutné rozlišovat mezi asistenčními funkcemi pro řidiče, jako je tempomat, a režimy autonomního řízení, kdy motoristé mohou sundat ruce z volantu.

„Vývoj samořídících vozidel ve Velké Británii má potenciál způsobit revoluci v dopravě, díky čemuž bude každodenní cestování bezpečnější, jednodušší a ekologičtější. Vláda podporuje vývoj a zavádění těchto technologií, aby pochopila jejich výhody. Musíme však zajistit, že máme zavedená správná nařízení založená na bezpečnosti a odpovědnosti, abychom vybudovali důvěru veřejnosti,” říká britská ministryně dopravy Trudy Harrisonová.

Motoristické organizace jsou opatrné

„Zatímco mnoho technologických prvků automatizace nebo systémů automatického udržování v jízdním pruhu přinese výhody v bezpečnosti, neměli bychom povzbuzovat řidiče, aby sundali ruce z volantu, dokud tyto systémy nebudou regulované a zcela bezpečné,” vyjadřuje se k návrhu prezident britské Automobilové asociace Edmung King.

„Je důležité, aby se motoristé nenechali ukolébat falešným pocitem bezpečí. Je velký rozdíl mezi asistenčními funkcemi a skutečnou schopností autonomního řízení,” říká vedoucí Oddělení silniční politiky a veřejných záležitostí Nicholas Lyes.

Nehody autonomních vozidel

Před čtyřmi lety v Arizoně srazilo samořídící Volvo společnosti Uber při jedné z testovacích jízd cyklistku. Ta střet nepřežila. U soudu se porota shodla, že viníkem byl „řidič”, který v tu dobu sledoval svůj mobilní telefon a ne silnici. Provozovatel alternativní taxislužby trestně zodpovědný za nehodu nebyl.

V tom samém roce došlo k nehodě v americkém Pittsburghu, kdy se autonomní vozidlo Uberu srazilo s jiným automobilem. Prototyp blikal doleva, což druhý řidič vyhodnotil tak, že bude odbočovat, a tak mu vjel do cesty. Jenže samořídící auto podle vyjádření Uberu blikalo jen kvůli změně jízdního pruhu.

Srážka s druhým vozidlem na křižovatce se stala rovněž v arizonském městě Tempe, kde došlo k výše zmíněné tragédii. O rok dřív se v San Franciscu srazil samořídící prototyp General Motors s motocyklem. Jezdec utrpěl zranění.

Poslední mediálně známá srážka se odehrála na paralympiádě v Tokiu 2021. Autonomní Toyota zde srazila paralympionika, přičemž zrakově postižený sportovec si ze střetu naštěstí odnesl jen lehká zranění. Automobilka výrobu vozidla e-Palette zastavila.