Veletrh Eurosatory, který se každé dva roky koná v Paříži, přilákal během posledního ročníku přes 1700 vystavovatelů ze 150 zemí světa a 62 tisíc odborných návštěvníků. Jde o největší akci pozemních sil tohoto druhu, proto právě na ni řada výrobců směřuje představení své nové či modernizované techniky.

close Pohledem Jiřího Vojáčka info Zdroj: Deník zoom_in Německo s Francií spustily v roce 2017 projekt MGCS (Main Ground Combat System), jehož cílem je nahradit jejich současné hlavní bojové tanky Leopard 2 a Leclerc. Je přitom nutné upozornit, že MGCS nebude jediným obrněným bojovým vozidlem, ale sérií systémů vytvořených kolem daného typu.

Projekt je koordinován Německem a na jeho vývoji a výrobě se podílí společnosti KNDS (holdingová společnost založená v roce 2015 německým výrobcem zbraní KMW a francouzskou firmou Nexter Systems) a Rheinmetall, který se k projektu připojil v roce 2019. První vyrobené vozy se očekávají kolem roku 2035.

Historie projektu přitom sahá až do prosince 2014, kdy Bundestag schválil vývoj nové generace tanků. Rozhodnutí přišlo krátce po zahájení války v Donbasu, kde se zdálo, že tanky Leopard 2A6, které Bundeswehr zamýšlel udržovat až do roku 2030, přestanou vyhovovat budoucím požadavkům bojiště.

Cílem vývoje MGCS je vytvořit prostředek se schopnostmi, které aktuálně poskytují hlavní bojové tanky. To si kromě samotných vozidel vyžádá také vývoj nových taktik nasazení a spolupráce s ostatními prvky boje (leteckými, námořními a podobně). Kromě Německa a Francie se k prohramu MCGS snažily připojit i další země, Itálie, Norsko, Polsko, Španělsko, Švédsko nebo Velká Británie, zatím však vše leží pouze na dvou zmíněných zemích.

Fotogalerie: Nový německý tank Leopard 2 A-RC 3.0

V rámci projektu byl před časem představen takzvaný Eurotank - systém, spojující podvozek tanku Leopard 2 a upravenou věž z tanku Leclerc. Obě země přitom také pokračují ve vývoji vlastních strojů, KMW (dnes KNDS Germany) vyvinula Leopard 2A7 a nyní připravuje Leopard 2A8, který kupuje i česká armáda. Francie mezitím představila prototyp tanku Leclerc XLR s řadou modernizací oproti původnímu typu (zájem projevila například Indie).

Stejně tak obě země pokračují ve vývoji kanónů, Němci představili kanón 130mm, který společnost Rheinmetall použila na svém prototypu tanku KF-51, Francouzi naproti tomu představili supervýkonný 140mm kanón s názvem Ascalon.

Velké překvapení pro rok 2024

Před letošním Eurosatory však se značným překvapením přišel sám výrobce tanků Leopard 2, německý KNDS Germany.

Tím překvapením je zmíněný nový stroj, který se jmenuje poněkud krkolomně Leopard 2 A-RC 3.0, kde „RC“ jednoznačně odkazuje na hlavní změnu původní koncepce – dálkově ovládanou bezosádkovou věž.

Leopard 2


Po krachu spolupráce s americkými zbrojovkami na projektu tanku pro 70. léta se obě země vydaly vlastní cestou a vyvinuly tanky Leopard 2, resp. M1 Abrams. Německý stroj zkonstruovala společnost Krauss-Maffei, přičemž do služby vstoupil v roce 1979. Protože se stal jedním z nejvíce vyráběných tanků studené války, po jejím skončení, v době radikálního snižování stavů, se dostal do řady dalších armád v Evropě, Americe i Asii.

Existují dvě hlavní vývojové větve Leopardu 2. První zahrnuje tanky vyrobené až do standardu Leopard 2A4, které jsou charakterizovány rovným pancéřováním věže. Od verze 2A5 výše má tank na přední straně věže přídavný deflektor ve tvaru pancéřového klínu. Hlavní výzbrojí všech tanků Leopard 2 je 120mm kanón od firmy Rheinmetall s hladkým vývrtem, do verze 2A5 o délce 44 ráží, od verze 2A6 o výkonnější délce 55 ráží (testovány byly i větší ráže). Kanón ovládá digitální systém řízení palby s laserovým dálkoměrem a zaměřovači včetně pokročilých termovizních systémů. O pohon se stará přeplňovaný naftový dvanáctiválec od firmy MTU Friedrichshafen.

Ačkoli nakonec nebyl použitý pro svůj původní účel, boj s masami tanků armád Varšavské smlouvy, byl po skončení studené války nasazen při mírových operacích v Kosovu a později v Afghánistánu.

V roce 2010 nasadila turecká armáda své tanky Leopard 2 do bojových operací v Sýrii, kde utrpěly ztráty. Po roce 2022 bylo několik desítek leopardů různých verzí předáno Ukrajině.

| Video: Youtube

Nový Leopard

Z kusých informací, které doposud máme, nelze jednoznačně odhadnout, jestli jde o další část projektu Eurotank, který má francouzskou i německou větev projektu MCGS postupně dostat až k rodině nových obrněných vozidel, nebo zda jde o soukromou iniciativu bývalé KWM. Vzhledem k tomu, že ale před časem konkurent Rheinmetall představil projekt tanku Panther, lze předpokládat, že jde o odpověď na tento projekt a snahu nezůstat pozadu.

Není ani jasné, zda jde o samostatný projekt na zcela nový tank, nebo o modernizační program pro tanky starších verzí. Podle kusých informací, které zatím pronikly ven, je pravděpodobnější druhá varianta. Což je pro Česko o to zajímavější, že by touto přestavbou zřejmě mohly projít starší tanky Leopard 2A4, které už nyní naše armáda provozuje.

Hlavním prvkem modernizace je snížení počtu členů osádky na tři, kdy byl odebrán nabíječ a jeho místo zaujal výkonný automatický nabíjecí systém. Věž díky tomu mohla být významně snížena, čímž nový Leopard připomíná ruskou tankovou školu. Přes tyto změny by měla být osádka lépe chráněna než dříve, a to zejména z přední a zadní polosféry. Stejně jako v Eurotanku sedí v přední části korby v silně pancéřované kapsli.

Věž v prototypové fázi nese zřejmě kanón Rh-120 ráže 120 mm a délky 55 ráží, který používají tanky Leopard 2 od verze A6. Použít lze ale podle slov výrobce také původní kanón Rh-120 L/44 z verzí Leopard 2A0 – 2A4. A dokonce lze použít i nové typy kanónů Rheinmentall Rh-130 ráže 130mm nebo supervýkonný francouzský Ascalon ráže 140mm.

Při zachování současného kanónu automatický nabíječ umožňuje tři první výstřely (ty nejdůležitější) vypálit během pouhých deseti vteřin, přebití tedy trvá něco přes tři vteřiny, což je mnohem rychlejší, než nejlépe vycvičený nabíječ. Kanón lze přitom použít i pro nepřímou palbu. Samozřejmostí je nový systém řízení palby, aktivní ochranné prvky izraelského sytému Trophy, které chrání již standardní verze tanků od varianty Leopard 2A7 a rozsáhlá modernizace palubních počítačů a zaměřovačů.

Stroj by se měl hmotnostně vejít pod 60 tun, což je proti posledním variantám výrazné snížení hmotnosti, jeho 1100kW motor by mu měl dávat maximální rychlost přes 65 kilometrů v hodině na zpevněném povrchu s dojezdem až 460 kilometrů.

Tank nese doplňkovou výzbroj v podobě dálkově ovládané zbraňové stanice s kanónem ráže 30 mm, který je schopen ničit nejen pozemní, ale i vzdušné prostředky (tedy například drony). Podle slov výrobce byl pancíř rozšířen zejména na korbě (která nyní nese posádku) a to zejména z přední polosféry, jak je vidět i na fotografiích.

Eurosatory v Paříži začíná 17. června, později tedy jistě bude možné zjistit o tanku další podrobnosti.