Výzkumníci z Kalifornského technologického institutu (Caltech) Mike Brown a Konstantin Batygin se svým týmem v první studii upozorňují na kolísání oběžných drah vzdálených objektů. „Ačkoli naše analýza nemluví o tom, že devátá planeta opravdu existuje, naznačuje, že je tato hypotéza postavena na solidních základech,“ uvedl Brown a dodal, že pravděpodobnost působení dosud neznámého tělesa je jedna ku pěti stům.

„Vezmeme-li v úvahu předpokládané vlastnosti, devátá planeta je na hranici pozorovatelnosti. Je to ale velmi malý objekt na obrovské obloze. A protože nevíme kde přesně je, musíme zkoumat celou oblohu, nebo alespoň její velkou část, abychom ho našli,“ dodává spoluautor studie Fred Adams.

„V následujících 10 letech ale budeme mít daleko lepší a citlivější přístroje na zkoumání oblohy. Takže si myslím, že do roku 2030 bychom ji mohli spatřit, nebo alespoň získat přehled o tom, kde se nachází. Je však samozřejmě možné, že do té doby najdeme pro anomálie jiné vysvětlení,“ dodává Adams.

Superzemě

Druhý z dokumentů od stejně dvojice autorů předpokládá, že by se nová planeta mohla pohybovat ve vzdálenosti zhruba 400 astronomických jednotek od Slunce, tedy čtyřsetnásobku vzdálenosti mezi Sluncem a Zemí, a je asi pětkrát větší než naše planeta.

„S pětinásobkem velikosti Země velice připomíná typické ‚superzemě‘ mimo naši soustavu,“ říká Batygin. „Je to chybějící článek ve formování sluneční soustavy. Za poslední desetiletí výzkumy exoplanet odhalily, že jsou v ostatních hvězdných systémech takové planety běžné,“ vysvětluje.

„Nejsilnější argument ve prospěch deváté planety je, že všechny indicie se dají vysvětlit existencí jednoho objektu o stejné velikosti. Jinými slovy máme celou řadu důvodů, proč v její existenci věřit. Nejen jeden,“ dodává Adams, který je profesorem fyziky na univerzitě v Michiganu.