„Jeden z nově objevených kvasarů je vůbec druhým nejvzdálenějším objektem tohoto druhu, který se doposud podařilo ve vesmíru spatřit,“ řekl deníku Hawaii Tribune-Herald tiskový mluvčí observatoře Yuko Kakazu. Rekordní pozorování zaznamenali v roce 2017 vědci z Planckova institutu pro astronomii v německém Heidelbergu, kteří se účastnili i současného bádání.

Tým 48 astronomů z různých koutů světa pracoval pod vedením Yoshiki Matsuoky z univerzity Ehime v japonském městě Macujama. Během pětiletého výzkumu širokého pásu noční oblohy astronomové označili celou řadu světelných bodů podobných hvězdám, které by ve skutečnosti mohly být kvasary, a podrobili je spektroskopické analýze.

Z více než stovky možných kandidátů nakonec označili celkem 83 kvasarů. „Představují vůbec největší vzorek těchto těles, objevený během jediného výzkumu,“ uvedl Kakazu.

Počátky vesmíru

Vzhledem k jejich obrovské vzdálenosti od Země je přitom záření, které teleskop zachytil, staré miliardy let. Pochází tedy z doby krátce poté, co došlo k velkému třesku, tedy okamžiku, který podle teorií stál na začátku vesmíru tak, jak ho dnes známe.

Objev vesmírných objektů z počátků vesmíru poskytuje vědcům velice cenný pohled na jeho historii. „Počet objevených kvasarů naznačuje, že po velkém třesku mohlo existovat méně těchto objektů, než jsme doposud předpokládali. Vrhá to stín pochybnosti na teorie o roli, kterou měly kvasary sehrát při formování mladého vesmíru,“ vysvětluje Kakazu.

Nalezení a identifikace těchto těles však pro astronomy představuje teprve začátek. „Kvasary, které jsme objevili, budou velice zajímavé pro další zkoumání, ať už naším týmem, nebo v jiných budoucích zařízeních,“ uvedl v tiskovém prohlášení Matsuoka.