„Jedná se o zcela unikátní archeologický nález. Obdobný typ vikinských pohřebních lodí byl naposledy objeven ve Staré Uppsale před takřka padesáti lety,“ uvedl archeolog Anton Seiler ze společnosti The Archaeologist.

Podle archeologů byl tento typ pohřbu obvykle vyhrazen pro členy nejvyšších vrstev vikinské společnosti. Právě její příslušníci byli totiž zpravidla pohřbívání uvnitř lodi, a to společně s nejrůznějšími předměty i zvířaty – především koňmi, psy a ptáky. „V pohřebních lodích spočinula pouze malá skupinka lidí. Domníváme se, že se jednalo pouze o nejvýznamnější osoby své doby, protože nálezy těchto lodí jsou velmi vzácné,“ vysvětlil Seiler.

Až dosud bylo ve Švédsku objeveno asi deset pohřebních lodí, které byly datovány do období mezi roky 550 a 1050 našeho letopočtu. V některých případech k nim však čas nebyl příliš milostivý a v jejich pozůstatcích by loď na první pohled našel jen málokdo, připomněl server Science Alert.

Bez zajímavosti není ani to, že k objevení dvojice lodí došlo vlastně náhodou. Při výstavbě nové fary ve Staré Uppsale, jež leží asi pět kilometrů severně od Uppsaly, totiž dělníci vykopali středověkou studnu a sklep. Když pak začali místo blíže prozkoumávat, všimli si i jedné z lodí, která byla částečně ukryta pod sklepem.

Trojice kosterních pozůstatků

Kompletní vykopání obou lodí sice trvalo měsíc, vynaložená námaha ale přinesla kýžené výsledky. Jedna z lodí obsahovala hned tři kostry – koňskou a psí na přídi, lidskou na zádi. Kromě kosterních pozůstatků pak ukrývala i zdobený hřeben, meč, kopí a štít. Druhá loď byla bohužel značně poškozená.

Vědci si zatím nejsou jistí tím, jak byl pohřbený muž starý, ani zda zemřel přirozenou smrtí. "Nyní můžeme použít moderní vědecké techniky, které nám snad pomohou zodpovědět některé klíčové otázky. V úvahu musíme vzít i to, co víme o pohřbech ve Staré Uppsale a archeologické nálezy, které zde byly objeveny v minulosti," uzavřel Seiler.

Některé části archeologického nálezu budou již nyní zpřístupněny veřejnosti. Podělí se o ně muzeum ve Staré Uppsale a Švédské přírodopisné muzeum ve Stockholmu.