Pohledem Jiřího VojáčkaPohledem Jiřího VojáčkaZdroj: DeníkPotíže letounů vládní letky mají dlouhou a bohužel velmi bohatou tradici. Od výjezdů ze vzletové a přistávací dráhy po sklo pilotní kabiny vymáčklé během letu.

Po odstavení posledních letounů typu „bizjet“ (malých letounů, používaných nejčastěji pro obchodní cesty) kanadského výrobce Bombardier, které byly pořízeny už jako olétané nedlouho po vzniku samostatného českého letectva, se čekalo, že nové malé letouny, které vládním představitelům šetří čas a provozovateli palivo, přijdou k vládní letce záhy.

Delegace ministra zahraničí Jana Lipavského uvázla na zpáteční cestě z Japonska v indické Bombaji:

Vládní letoun. Ilustrační foto
Ministr Lipavský uvázl v Indii. Letadlo české delegace mělo poruchu

Nestalo se tak, několik kol výběrových řízení skončilo bez úspěchu a jak se zdá, malé letouny se vrátí do vládní letky až poté, co vláda uzavře smlouvu s brazilskou společností Embraer, která armádě nabízí dva střední transportní letouny C-390 Millenium. Podle zákulisních informací, které nepotvrdil výrobce ani armáda, však k nim nabízí také řešení problému chybějících bizjetů vládní letky v podobě dvou starších letadel vlastní výroby.

Prezentace letounu EMBRAER KC-390Prezentace letounu EMBRAER KC-390Zdroj: se svolením Armády ČR

Dvakrát Airbus

Na konci předminulého týdne přineslo zpravodajství informaci, že delegace ministerstva zahraničí, která uskutečnila cestu po důležitých asijských destinacích, zůstala takříkajíc „viset“ v Indii poté, co měl znovu vypovědět jeden z motorů. Ministr zahraničních věcí Jan Lipavský (Piráti) spolu s diplomatickou a obchodní delegací se měl letounem vrátit z návštěvy Japonska, Austrálie a Indie.

Úsměvným paradoxem je, že právě v Tokiu podepsal v rámci své cesty s japonskou ministryní zahraničí Jóko Kamikawaovou dohodu o leteckých službách, která má napomoci zavést přímé lety mezi Českou republikou a Japonskem.

Vládní letka se v současné době opírá o dva dopravní letouny Airbus A319 čísel 2801 a 3805, pojmenovaných po generálech Janouškovi a Ocelkovi, pilotech RAF. První letoun má speciálně upravený prostor pro cestující v podobě VIP salónků, díky čemuž je kapacita kolem 40 pasažérů. Druhý Airbus tak významnou přestavbou neprošel, a proto uveze až stovku cestujících, právě tento letoun je tak dlouhodobě využíván i armádou na misích.

Nekonečné problémy

Bohužel v případě Lipavského airbusu nejde zdaleka o první potíže našich vládních letounů. Naposledy letoun stál ve chvíli, kdy s ním měl před několika měsíci odletět předseda vlády Petr Fiala na státní návštěvu do Spojených arabských emirátů. Kvůli nedostupnosti techniky nakonec odletěl linkovým spojem, což jistě u arabských šejků nevzbudilo přílišnou důvěru.

Ministr zahraničí Jan Lipavský a jeho doprovod měli možnost poznat na vlastní kůži indickou byrokracii:

Letiště v Bombaji je nové, krásné, čisté a hypermoderní. Základním pracovním nástrojem indických státních úředníků ale zůstává tužka, papír a kulaté razítko
Ztroskotání v Bombaji. Setkání s indickou byrokracií je vyčerpávající

Kvůli podobným problémům s motorem zůstal český vládní airbus stát na podzim dva týdny na letišti v gruzínském Tbilisi. V živé paměti jsou pak potíže, které armáda měla při evakuaci českých občanů z Afghánistánu. Kromě toho, že musela do oblasti bojů poslat neozbrojené civilní letadlo bez jakýchkoli ochranných opatření proti napadení ze země, musela navíc narychlo nahradit původní letoun pro stovku cestujících typem s menším počtem sedaček a doplnit jej malým letounem C-295, který do Afghánistánu letěl kvůli omezenému doletu s několika mezipřistáními.

Vojáci kbelské vládní letky, která provozuje oba letouny Airbus A319, si v posledních letech stěžují na servisní smlouvu, uzavřenou v roce 2022. Ostravská firma Job Air, která od té doby letouny české vládní letky servisuje, údajně nemá s podobnou činností zkušenosti a zejména nedisponuje dostatkem kvalitního personálu.

Airbus A319 ve službách české vládyAirbus A319 ve službách české vládyZdroj: Wikimedia Commons, Alan Lebeda: GFDL 1.2

Zatímco do té doby zajišťovala servis vládních airbusů německá Lufthansa Technik s veškerým zázemím a odborníky, Job Air Technic se na aktuální vládní zakázce doslova učí a chybí jí zejména odborníci na motory, takzvaní motoráři s potřebnými certifikáty. Kupříkladu výměna poškozených lopatek motorové turbíny, kterou technici běžně zvládají za několik dnů, se v posledním případě protáhla na měsíc a půl. Mimo jiné i neschopnost sehnat náhradní díl pak stála za krizí s evakuací z Afghánistánu.

Job Air měla do doby podpisu smlouvy s ministerstvem obrany značné procento zákazníků ze států bývalého Sovětského svazu, kde konkurovala zavedeným společnostem nízkou cenou, což ji nakonec přivedlo na hranu insolvence, ze které ji zachránil až příchod nového vlastníka. Společnost však řadu podstatných servisních úkonů stejně takzvaně outsourcuje (tedy svěřuje jiným, specializovaným společnostem), kupříkladu potíže v Tbilisi vyřešili až narychlo najatí odborníci z Air France.

Boeing 787 měl technický problém, incident vyšetřují úřady několika zemí:

Letoun Boeing 787-9.
Děsivý zážitek: Boeing se za letu propadl. Kdo neměl pásy, vyletěl ke stropu

Tiskoví zástupci majoritního vlastníka, společnosti Czechoslovak Group uvedli, že práci, kterou Job Air Technic provádí na základě rámcové smlouvy s ministerstvem obrany, nemohou komentovat. S tím, že by letecké opravny měly dlouhé termíny servisu vládních airbusů, však nesouhlasí a poukazují na to, že firma své kvality prokázala mimo jiné tím, že se stala servisním partnerem společnosti Airbus.

Nepříliš nadějné vyhlídky

Důvodem, pro který se ministerstvo obrany rozhodlo změnit dodavatele ,byla cena, která byla jediným kritériem výběru, což už ve své době kritizovali poslanci výboru pro obranu. Job Air od té doby platí ministerstvu poměrně pravidelně smluvní pokuty právě proto, že servisní termíny nedodržuje. Možná i to je důvod, proč úřad na naše dotazy ohledně nefunkčního servisu vládních airbusů ani po dvou týdnech neodpověděl.

Smlouva se současnou servisní firmou končí až na konci této dekády. Vojenské piloty z Kbel tedy patrně čekají problémy, které kritizují, ještě řadu dalších let.