Devět metrů dlouhý stroj je kombinací vrtulníku, dronu a letadla s pevnými křídly. Během prvního testování se dokázal odlepit od země vznášet se necelou minutu ve výšce několika metrů. Poté bezpečně dosedl zpět na přistávací plochu letiště Manassas v americkém státě Virginia.

Transonic Truss-Braced Wing koncept v podání Boeingu
Budoucnost letecké dopravy? Boeing představil hornoplošník s ultratenkými křídly

„Tak takhle vypadá revoluce, a je to jen díky autonomním technologiím,“ uvedl v tiskové správě šéf Aurora Flight Sciences, dceřinné společnosti Boeingu. Revoluční projekt má však před sebou ještě dlouhou cestu. Další testy podle agentury Reuters vyzkouší schopnost PAV pohybovat se během letu kupředu.

Otázka bezpečnosti

Zásadním problémem autonomních letounů zůstává bezpečnost. Spojení tradiční dopravy s flotilami létajících strojů řízených autopilotem stále představuje velké riziko. Boeing proto spolupracuje se start-upovou společností SparkCognition a americkým federálním úřadem pro letectví na vývoji dopravního systému takzvaných trojrozměrných dálnic a zároveň regulační sítě, která by umožnila autonomním zařízením bezpečný pohyb v blízkosti budov.

Boeing zařadil společnost Aurora Flight Sciences do svého portfolia v loňském roce, aby tím přispěl k urychlení vývoje autnomních leteckých technologií. Firma zároveň spolupracuje na vývoji služby UberAIR, která má podle plánu autorů nabízet již kolem roku 2023 leteckou přepravu, kterou si zákazník objedná prostřednictvím telefonu.

Tesla Model 3
Automobil věrně doprovázející majitele. Novinka Tesly čeká na zelenou od úřadů

Cíle americké společnosti nejsou malé. Již v průběhu letošního roku chce se dvěma modely svého létajícího vozidla pro dva a čtyři pasažéry urazit vzdálenost nejméně 80 kilometrů. Testovaný model by měl být schopen nést více než 220 kilogramů nákladu.

Konkurenční prostředí

Konkurentů má Boeing celou řadu. Airbus například podle svých slov již provedl několik testovacích letů, společnost Volocopter zase otestovala dronové taxíky, které připomínají malé vrtulníky s 18 rotory. Vlastní létající automobil vyvíjí od roku 1990 slovenská firma AeroMobil, jejíž limuzína se dokáže proměnit v letadlo s pevnými křídly.

Úspěšný testovací let uskutečnila v minulém roce i britská společnost Vertical Aerospace. Jejím cílem je v nejbližších letech nabídnout krátké meziměstské lety pilotovaných letounů, schopných přepravit několik pasažérů.

„Budoucnost mobility - přepravy zboží, nákladu, přepravy lidí - tahle budoucnost se děje právě teď a v následujících pěti letech ještě zrychlí,“ prohlásil ve středu na Světovém ekonomickém fóru ve švýcarském Davosu ředitel Boeingu Dennis Muilenburg.

Technologie rozpoznávání obličeje - Ilustrační foto
Akcionáři Amazonu protestují. Nechtějí poskytovat technologie americké vládě