Robot se ve středu 18. září zapojil do výuky na základní škole vůbec poprvé v Česku. Výzkumný projekt připravuje děti na digitální revoluci a zkoumá vztah robota a žáka.

„Humanoidní roboti jsou budoucnost. Můžeme se jí bát, anebo se na ni můžeme připravit. Rozhodli jsme se pro druhou možnost. Partneři z ústecké Univerzity J. E. Purkyně a Českého vysokého učení technického v Praze pro nás naprogramují smysluplné výukové programy, aby děti bavily a posilovaly jejich inovativnost a kreativitu. Navíc se interakcí s robotem děti učí zážitkem, a to je nejúčinnější,“ vysvětluje ředitelka neštěmické školy Marie Čápová.

Smyslem projektu nazvaného Robot jako tandemový učitel, pomocník a asistent žáků a učitele bude pilotně testovat tuto novinku ve výuce na českých školách. A robotí učitelka bude pedagogům i dětem skutečně platným parťákem.

V praxi to může vypadat tak, že zatímco se učitel bude věnovat jednomu žákovi, jeho robotická kolegyně přijede k dalšímu dítěti a prostřednictvím tabletu s ním bude procvičovat rovnice. Takto se dokáže věnovat nejen nadanějším dětem, ale třeba i žákům s handicapem. Celkem tato pomocnice zvládne až 30 žáků najednou, a to pomocí QR kódů, jimiž je každé z dětí pro komunikaci s robotem vybaveno.

Dovede číst i emoce

V Česku obdobných robotů už několik je, jejich využití je ale veskrze komerční. Pro účely výuky se prozatím využívá pouze na ČVUT. Nasazení na základní škole je pak zcela jedinečné.

„Smyslem spolupráce všech partnerů jsou celkem tři větší výzkumně-aplikační projekty. Prvním z nich je právě nasazení robotky do výuky. Jeho cílem je mimo jiné zkoumat a vyhodnotit vztah robota a žáka ve výuce, naučit je zvyknout si spolupracovat s technologií, která dřív nebo později bude zcela běžná, a dát tím dětem konkurenční výhodu,“ vysvětluje Martin Mata, ředitel Inovačního centra Ústeckého kraje, které robotku pro výuku zajistilo.

Robotka umí dokonce odhadnout emoce osob ve svém okolí. „S kvalitním programem bude přínosem pro výuku, napomůže koncentraci a může i odbourat strach z nových technologií. Není to čistá umělá inteligence, pouze dokáže díky využití cloudových neuronových sítí občas mást nezkušeného uživatele. V uvažovaném pojetí bude ale interagovat pouze podle vloženého programu. Určitě proto není potřeba mít obavy,“ doplňuje Jan Krejčí z katedry informatiky UJEP s tím, že jednotlivé výukové programy vkládají programátoři do Ruby postupně.

Memorandum o spolupráci na projektu ve středu za účasti ministra průmyslu a obchodu Martina Havlíčka podepsalo celkem osm institucí - ZŠ Neštěmická, fakulty pedagogická a přírodovědecká ústecké Univerzity Jana Evangelisty Purkyně, České vysoké učení technické, Ministerstvo průmyslu a obchodu, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, město Ústí nad Labem, Ústecký kraj a Inovační centrum Ústeckého kraje.

„Přesně toto jsou projekty, do kterých usilujeme s Inovačním centrem vtáhnout instituce z celého kraje. Chceme je společnými silami nadchnout pro moderní inovace a jsem rád, že právě ústecká základní škola je jedním z průkopníků,“ poznamenává náměstek hejtmana Ústeckého kraje Martin Klika.